INZERCE

Železniční stanice Kladno bude modernizována a vzniknou zde nová nástupiště i bezbariérově přístupný podchod. Foto: Správa železnic

Hledá se dodavatel zdvoukolejnění a elektrifikace úseku z Kladna do Kladna-Ostrovce. Modernizace trati Kladno – Praha bude hotová za osm let

Správa železnic vypsala výběrové řízení na dodavatele stavebních prací pro úsek z Kladna do Kladna-Ostrovce. Stavba má začít v příštím roce a dojde ke kompletní rekonstrukci, zdvoukolejnění a elektrifikaci celého úseku. S dokončením všech etap projektu Praha – Kladno se počítá v roce 2029. Tento úsek je součástí projektu železnice Praha – Kladno – Letiště Václava Havla. Na kolejovém rozvětvení stanice Kladno naváže na aktuální etapu další, konkrétně modernizace trati Praha-Ruzyně – Kladno. Ten je aktuálně ve fázi přípravy podkladů pro stavební povolení a realizovat se bude v letech 2022 až 2025.

Z projektu budou těžit hlavně obyvatelé Kladna, největšího města Středočeského kraje. Nejen z něj, ale i okolních obcí totiž do Prahy denně dojíždí více než 16 tisíc lidí. Zdvoukolejnění a elektrifikace celé trati umožní cestování moderní a ekologickou dopravou. Přinese také dlouho očekávanou alternativu současné individuální automobilové dopravě. Podle propočtů by tak mohlo v ulicích Prahy 6 každý den ubýt 2,5 tisíce aut, kterými dnes lidé z Kladenska do hlavního města přijíždí.

Nový přestupní uzel

V rámci stávající části projektu projde modernizací zhruba 5,3kilometrový úsek železniční trati. Opraví se také budovy na městské zastávce a v Ostrovci. Železniční stanice Kladno bude modernizována a vzniknou zde nová nástupiště i bezbariérově přístupný podchod. Zrekonstruován bude i interiér budovy. Zastávka Kladno město se posune k centru Kladna, a v podstatě tak půjde o novou zastávku. 

Mimoúrovňový přístup na nástupiště bude z chodníků silničního nadjezdu, a to po schodištích a eskalátorech, bezbariérový přístup zajistí výtahy. Přímo u zastávky vnikne nový přestupní uzel na městskou dopravu. 

Ve stanici Kladno-Ostrovec vznikne nový podchod se schodištěm a bezbariérovým přístupem na nástupiště. Hotový má být v roce 2024. Plánované náklady jsou zastropovány částkou 4,020 miliardy korun, což je také nejvyšší přípustná nabídková cena.

Příprava na další úseky

Součástí aktuálně soutěžené etapy Kladno – Kladno-Ostrovec je i vybudování záchytného parkoviště P+R u stanice Kladno s kapacitou téměř tří set míst, které zajistí lepší dopravní obslužnost pro celý okres. 

Vizualizace stanice Kladno-Ostrovec. Foto: Správa železnic

Nový železniční svršek i spodek, protihluková opatření a zejména nasazení moderních souprav budou mít za následek snížení hluku v okolí trati a větší komfort cestujících.

„Stavba zcela změní podobu železnice na území Kladna. Její součástí je i rekonstrukce výpravní budovy ve stanici Kladno, která dostane důstojnější podobu. Příprava projektu intenzivně pokračuje také pro další úseky mezi Kladnem a Prahou, aby se v roce 2029 jezdilo mezi oběma městy rychleji a zároveň pohodlněji,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Do půl hodiny v Praze

Součástí modernizace bude zřízení mimoúrovňových křížení, která nahradí dnešní přejezdy a napomohou plynulejší dopravě jak na silnici, tak i na kolejích. Tímto způsobem dojde i k odstranění železnice jako bariéry v území. 

Současně se zvýší traťová rychlost, což umožní zkrácení cestovního času. Namísto dnešních téměř 53 minut osobním vlakem bude cesta z Kladna na Masarykovo nádraží trvat méně než půl hodiny.

Na letiště vlakem?

Projekt železnice Praha – Kladno – Letiště Václava Havla má několik částí. Na kolejovém rozvětvení stanice Kladno naváže na aktuální etapu další, konkrétně modernizace trati Praha-Ruzyně – Kladno. Novostavba v úseku Praha-Ruzyně – Praha-Letiště Václava Havla se má realizovat v období 2024 až 2029. V rámci tohoto projektu vznikne nový přestupní terminál Dlouhá Míle s kapacitním parkovištěm P+R. 

Vizualizace stanice Kladno. Foto: Správa železnic

V rámci další etapy proběhne modernizace traťového úseku Praha-Veleslavín – Praha-Ruzyně. Vybudována bude nová železniční stanice Praha-Veleslavín, která se stane vysoce kapacitním dopravním uzlem umožňujícím přestup z vlaků na metro a další linky pražské MHD. Projekt je nyní ve fázi přípravy potřebné dokumentace a realizovat se bude v letech 2024 až 2027.

Současnou trať mezi stanicemi Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín nahradí v letech 2025 až 2029 tunel. Stanice Praha-Dejvice bude nově vybudována jako podzemní. Mezi Prahou-Bubny a novou zastávkou Praha-Výstaviště se plánuje realizace stavebních prací v letech 2022 až 2024. Tendr na zhotovitele nyní Správa železnic připravuje.

Nová stanice na letišti

Samostatnou akcí bude novostavba stanice Praha-Letiště Václava Havla Praha. Ta se začne budovat v roce 2024 a dokončena bude o pět let později. Půjde o podzemní stanici a cestující se z ní dostanou přímo k oběma letištním terminálům. V roce 2026 by se mělo začít pracovat na zaokruhování železničního spojení na Letiště Praha. Kolejové propojení z letiště směrem na Jeneč umožní jeho přímé spojení s Kladnem. 

Vizualizace stanice Kladno. Foto: Správa železnic

V přespříštím roce začne modernizace a dostavba stanice Praha Masarykovo nádraží, která potrvá přibližně tři roky. Stavba zahrnuje komplexní modernizaci stanice, rozšíření stávajícího počtu kolejí ze sedmi na devět a vybudování nového vestibulu a platformy nad kolejištěm.

Tomáš Rovný