V Česku se v roce 2023 zaregistrovalo historicky nejvíce nových bateriových elektrických vozidel. Konkrétně šlo o 6 640 osobních vozidel, 353 lehkých užitkových vozidel, deset nákladních vozidel a šest elektrobusů, vyplývá to z informací na webu Čistá doprava, které čerpají z dat Svazu dovozců automobilů a ministerstva dopravy. Přes tento přírůstek Česko ve srovnání s ostatními unijními státy pokulhává. Zatímco v České republice osobní bateriová elektroauta dosáhla tržního podílu ve výši tří procent, v zemích EU je to přes 16 procent. Česku totiž stále obecně vládne diesel.
„Nová osobní elektrická vozidla vloni zaznamenala zatím nejvyšší tržní podíl. Bateriová dosáhla tří procent (6 640 kusů), plug-in hybridní 2,6 % (5 653 kusů) a bylo registrováno také šestáct vozidel s vodíkovým palivovým článkem. Naopak plynová osobní vozidla si meziročně pohoršila, LPG vozidla tvořila 1,6% podíl (3 502 ks), CNG pak 0,2 % (456 ks), což ne nejnižší podíl od roku 2011 také díky postupnému ukončení nabídky nejprodávanější Škody Octavie G-TEC,” uvedl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu (CDV).
Zároveň ale poznamenal, že přes rostoucí trend registrací nových bateriových elektrických vozidel Česká republika v jejich podílu patří stále na chvost mezi zeměmi EU. „Za námi bylo pouze Chorvatsko a Slovensko,“ dodal.
Nejregistrovanější bateriová elektrická vozidla dle kategorie a značky v roce 2023:
- osobní vozidla: TESLA (1 618), ŠKODA (1 442), VOLKSWAGEN (607)
- lehká užitková vozidla: MERCEDES-BENZ (63), FORD (56), VOLKSWAGEN (48)
- nákladní vozidla: VOLVO a MERCEDES-BENZ (oba 4), FORD a FUSO (oba 1)
- elektrobusy: SOR (4), IVECO BUS (2)
„Navzdory signálům o ochlazení poptávky, které zmiňují zástupci některých značek, lze předpokládat, že trh s bateriovými elektromobily nadále poroste i v Česku,” uvedl už před časem Kadula. Už loni Česko u některých značek zaznamenalo poměrně výrazné zlevnění elektromobilů, což začátkem roku odstartovala Tesla, kterou následovaly další značky mnohdy se slevami v řádech statisíců, což mělo pozitivní vliv na počet registrací.
Letos se podle něho očekává příchod dostupnějších elektromobilů v nižších segmentech, například Citroën ë-C3, Renault 5, Kia EV5, Smart 3. A očekáváná Škoda ELROQ by měla být menší a levnější než ENYAQ.
Podpora pro elektroauta do firem
Podpořit rozvoj elektromobility má letos i aktuální Výzva „Záruka Elektromobilita“ ministerstva průmyslu a obchodu z Národního plánu obnovy na podporu nákupu elektromobilů – ať osobních nebo nákladních a pořízení na výstavbu neveřejných dobíjecích stanic, tedy v rámci podnikatelského areálu pro vlastní potřebu, ve které je k dispozici 1,95 miliardy korun.Čerpat ji mohou podniky, ať už malé, střední či velké, žádat ale naopak nemohou firmy vlastněné územně správními celky.
Současně s podporou formou Záruky, která se poskytuje formou bankovní záruky za komerční úvěr, může příjemce podpory dostat i finanční příspěvek na vozidlo, u osobních aut maximálně 200 tisíc korun, u nákladních je to v případě N1 až 250 tisíc a u N2 a FCEV až 300 tisíc. Současně s ním lze získat i podporu na dobíjecí stanici. Ta se pohybuje v rozmezí mezi padesáti až 150 tisíci korunami.
„Pokud se podíváme na celkové počty osobních bateriových vozidel v registru – včetně ojetin, tak v České republice je v provozu bezmála 22,5 tisicí vozidel kategorie M1, nejpočetněji jsou zastoupeny značky Škoda, Tesla, Volkswagen, BMW, Hyundai a Mercedes-Benz. Z pohledu celého vozidlového parku osobních vozidel této kategorie ta bateriová elektrická tvoří 0,34 %,“ dodává Kadula.
Zároveň ale čísla ukazují i další fakt. A to, že přestože v zemích Evropské unie každoročně dochází ke snižování tržního podílu naftových motorizací, v Česku v posledních třech letech prakticky stagnuje. Každopádně, jejich obliba spolu v kombinaci se stále širokou nabídkou těchto vozidel dostala ČR s podílem 20,7 % na pomyslnou první příčku mezi zeměmi Evropské unie, vyplývá i z nedávných dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
Česko je celkově 10. největším trhem s novými osobními vozidly, v naftových motorizacích je ale dokonce pátým největším, když se více dieselů loni prodalo jen v Německu, Itálii, Francii a Španělsku.
To, že si naftové motorizace v Česku stále udržují popularitu, je dáno jak tradicí, tak zejména širokou nabídkou a oblibou nejsilnější značky na domácím trhu. Celkový tržní podíl Škody během uplynulých jedenácti měsíců roku 2023 dosáhl v Česku 35,3 %, v oblasti naftových motorizací pak dokonce 48,2 %.
První čtyři nejregistrovanější naftová vozidla byla Škoda OCTAVIA, KODIAQ, SUPERB a KOROQ, až 5. v pořadí byla jiná značka – Toyota PROACE, jak doplnil Kadula.
Monika Ginterová