Provoz parních a motorových železničních veteránů naráží na tratích s jednotným evropským zabezpečovačem (ETCS) na technická omezení i kapacitu železnice. Ministerstvo dopravy rozvíjí dvě možnosti, jak jízdu historických vlaků pod dohledem ETCS umožnit.
Úřad spolu s Technologickou agenturou České republiky pracuje na vývoji přípojného „ETCS vozu“, který by se s historickými vozy spojil a umožnil by jízdu takového vlaku pod plným dohledem ETCS.
„Z tržní konzultace s potenciálními zhotoviteli výzkumného úkolu vyplynulo, že vývoj a odzkoušení přípojného vozu je otázka přibližně tří let,“ uvedl František Jemelka z ministerstva dopravy. Konkrétní termín se bude odvíjet od vyhlášení soutěže.
Historické vozy s ETCS
Druhá varianta je možnost plnohodnotného vybavení vybraných historických vozidel systémem ETCS. „Proběhlo jednání našich expertů s experty z Velké Británie, která vybavila systémem ETCS parní lokomotivu Tornado. Nyní ve spolupráci s provozovateli vybraných historických vozidel prověřujeme možnosti tohoto přístupu,“ uvedl Jemelka.
V současnosti musí dopravci pro každou jízdu historického vlaku po trati s ETCS požádat o samostatnou výjimku. Žádá se nejméně měsíc předem pro konkrétní stroj, ale i pro konkrétní trasu. Povolení dostanou jen jízdy pro veřejnost. Vlak by také měl mít radiové spojení a dva strojvedoucí.
Mohlo by vás zajímat
Balík desítek vlaků
Správa železnic letos vyřídila celkem osm žádostí o výjimku jízdy historického vozidla na trati s výhradním provozem ETCS. Do konce roku by se měly podle mluvčí Nely Eberl Friebové uskutečnit ještě čtyři takové jízdy. Konkrétně jde o elektrickou jednotkou řady 460.
České dráhy, konkrétně jejich Centrum historických vozidel ČD, mají aktuálně schválenou výjimku na tři stroje ze své sbírky. Jde o motorovou lokomotivu „Brejlovec“, parní lokomotivu „Velký bejček“ a elektrickou jednotku řady 460, takzvaný „panťák“.

Dopravce má zároveň podaný další „balík“ 30 parních lokomotiv. „Máme podané na Drážním úřadě žádosti k dalším vozidlům, jejichž schvalování je v procesu. Letošní sezona nostalgických jízd končí na konci října, jedná se tedy spíše o zajištění rozšíření schváleného počtu vozidel pro následující rok,“ popsal mluvčí Filip Medelský.
Souhlas pro nostalgické jízdy
Výjimku mohou získat od Drážního úřadu pouze vozidla, která uzná jako historická. K 23. září se to podle dokumentace týkalo19 parních lokomotiv, 46 motorových lokomotiv, 5 elektrických lokomotiv a desítek elektrických a motorových vozů či jednotek nebo osobních vozů.
Správa železnic upozorňuje, že souhlas je možné vydat pouze pro nostalgické jízdy s přepravou cestujících, nikoliv pro návoz a odvoz souprav. K žádostem se mimo jiné dokládá technická dokumentace k lokomotivám a informace o historickém původu.
Na trať vyjela i Němka
Výjimku využil během léta například Pardubický kraj, kde fungovaly pravidelné sobotní jízdy parního expresu taženého lokomotivou s přezdívkou Němka.
Na nový bezpečnostní systém postupně přecházejí železniční tratě v Česku od letošního ledna. Do června Správa železnic zavedla zabezpečovací systém ETCS na 1200 kilometrů tratí, do roku 2030 by to mělo být přibližně 4800 kilometrů.