V Teplicích skončila první část rekonstrukce památkově chráněné budovy tamního nádraží. Obnovou prošla fasáda a střecha objektu i první nástupiště včetně litinového přístřešku. Stavba začala v srpnu 2022 a její celkové náklady dosáhly 325 milionů korun. Podle Správy železnic jde o první fázi rekonstrukce, pro druhou etapu prací, během které dojde k opravě vnitřních prostor historické budovy, se v současnosti dokončuje projektová dokumentace.   

Cestujícím budova teplického nádraží slouží od roku 1858. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) jde o ojedinělou ukázku novorománského slohu na české železnici. I proto stavbaři ve spolupráci s památkáři a restaurátory vrátili podle Kupky budově její podobu z poloviny 19. století. „Po dokončení první etapy rekonstrukce nás čeká etapa druhá, během které dojde k obnově interiéru budovy a také k vybudování nových parkovacích ploch tak, aby nádraží mohlo plně sloužit veřejnosti,“ informoval ministr dopravy.

Dělníci v rámci první části rekonstrukce podle Správy železnic provedli celkovou renovaci střechy a fasády, současně vyměnili okna a dveře. Speciálně na zakázku se vyrobily vstupní dveře. V suterénu pak došlo k úpravě rozvodů vzduchotechniky a elektroinstalace.

„Nedílnou součástí prací byla rekonstrukce prvního nástupiště, které přiléhá k nádražní budově. Zde prošly renovací veškeré plochy, na místo už se vrátily i repasované litinové sloupy historického zastřešení,“ popsal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. 

Mohlo by vás zajímat

Zhotovitelem stavby byla společnost Chládek a Tintěra. Celkové investiční náklady první etapy dosahují 325,5 milionu korun, cena stavebních prací aktuálně činí 238,5 milionu korun. Projekt je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z prostředků Nástroje pro oživení a odolnost.

Železniční stanice Bohosudov. Foto: Správa železnic

Obnovou už prošla také trať ve směru na krajskou metropoli Ústí nad Labem. Obyvatelé podkrušnohorské Krupky díky tomu získali novou zastávku s moderními přístřešky. Podle Správy železnic se zrekonstruovala také stanice Bohosudov a navazující úseky do Teplic a do Chabařovic. Stavba začala v roce 2020, její celkové náklady dosáhly bezmála dvou miliard korun.  

Budova v Teplicích není jediným památkově chráněným objektem, kterému Správa železnic vrátila historický vzhled. Skončily už práce na střeše, fasádě a části interiérů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, prakticky hotovo je v Plzni a Českých Budějovicích. Těsně před dokončením je rekonstrukce ve Světlé nad Sázavou.

Stavbaři zahájili také například proměnu budov v Žatci a Ostravě-Vítkovicích. Na hlavním nádraží v Pardubicích naváže na obnovu tamní výškové budovy přestavba odbavovací haly, stejně tak se dokončí rekonstrukce zbývajících částí už zmiňované Fantovy budovy a nádraží v Teplicích. Pod dohledem památkářů se uskuteční také připravované stavby v Chebu, Klatovech a Plzni-Jižním Předměstí.

(teč)