S letošním rozpočtem přes 2,4 miliardy korun na dopravní infrastrukturu se Plzeňský kraj pustí do rekonstrukce silnic II. a III. třídy i výstavby dvou významných obchvatů Plzně a Tachova. Investiční prioritou je také přestupní terminál mezi vlaky, autobusy, automobily i cyklodopravou v Klatovech a severní napojení Rokycanska. Hejtman Plzeňského kraje Kamal Farhan (ANO) na konferenci Ekonomického deníku Financování dopravy rovněž zdůraznil, že bude dbát i na zvyšování kvality autobusové a vlakové dopravy, na kterou kraj také přispívá. Na zajištění dopravní obslužnosti zamíří letos k provozovatelům vlaků a autobusů 2,5 miliardy korun.
„Naše požadavky jsou na nejvyšší komfort a standard. U autobusů nás například zajímá, aby měly klimatizaci a dvojitá skla a cestující měli nejvyšší komfort,“ uvedl Farhan. U vlakové dopravy jsou jedním z dominantních partnerů podle hejtmana České dráhy. „Máme vysoutěžené vlaky od Českých drah a splňují veškeré naše požadavky na komfort,“ zmínil.

„Plzeňský kraj je naším významným zákazníkem, který se těší té nejlepší vozbě, na jeho území už jezdí 15 RegioPanterů, v minulých dnech jsme přebírali dalších 10 RegioFoxů, které jsou doplněné o RegioSharky“ řekl během konference generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Upozornil rovněž na to, že v Plzni mají České dráhy také nejmodernější servisní zázemí pro údržbu vlaků. „Kdyby se nedej bože stalo něco na kolejích, sídlí v Plzni naše pobočka ČD Busu, takže jsme připraveni ve velmi krátkém čase dostat lidí z vlaků do autobusů“ upozornil na případný krizový scénář Krapinec.

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla je silniční síť I., ale i II. a III. třídy v Plzeňském kraji velmi kvalitní. Je přitom důležité, aby nekolidovaly rekonstrukce, které plánuje ŘSD a kraj, upozornil Mátl. Jeho organizace spolupracuje s městem i krajem na výstavbě komunikací v Plzni, zejména na východním okruhu města. U západní části okruhu jde podle Mátla spíše převážně o investici kraje a města Plzně.
„Náš kraj spravuje 4600 kilometrů silnic a 900 mostů“ uvedl hejtman Farhan. „Mezi jasné priority tudíž patří zejména financování rekonstrukce těch nejvíce dopravně zatížených silnic II. třídy, částečně i III. třídy. Těch páteřních máme přibližně do tisíce kilometrů. Tak, jak se bude dařit zlepšovat jejich kvalitu, bude postupně možné investovat i do silnic s menším dopravním zatížením ve venkovských oblastech. Chceme mít i méně zatížené silnice ve stavu opravených povrchů a sanace podloží, abychom perspektivně mohli aplikovat metody přesné údržby vozovek ve stanovených několikaletých intervalech“ rozvedl hejtman.

„Do dopravní infrastruktury dáváme ročně 2,4 miliardy korun. Z toho 700 milionů investujeme přímo do silnic, více než 800 miliony předfinancováváme projekty z evropských fondů. Samozřejmě se staráme o provoz a údržbu silniční sítě prostřednictvím naší příspěvkové organizace Správa a údržba silnic Plzeňského kraje“ přiblížil Farhan strukturu rozpočtu.
Velká většina nových dopravních investic je podle něj financována díky štědrým příspěvkům evropských fondů a proto kraj podle Farhana klade velký důraz na zapojení evropského rozpočtu. „Nyní se v Evropě vede debata o budoucích výdajových prioritách po roce 2027 a my bychom měli jako Česká republika hlasitě říkat, že chceme vysokou míru finančních prostředků věnovaných rozvoji dopravní infrastruktury v regionech,“ zdůraznil Farhan.
Mohlo by vás zajímat

Podstatné je podle Farhana také finanční zapojení státu, kraj v minulých letech od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) získával finanční prostředky v rozmezí 180 až 500 milionů korun. „Naším cílem samozřejmě je, abychom toto tempo udrželi. Na dopravní obslužnosti a silnicích je to v rámci Plzeňského kraje vidět,“ dodal Farhan.
V centru pozornosti je podle Farhana i metoda Design-Build, kterou chce kraj v praxi využívat u výstavby nových mostů. „My to samozřejmě chceme využívat i při dalších projektech, jako bude například kulturní centrum Plzeňského kraje,“ konstatoval Farhan.
Úspěch PPP v Plzni
Plzeňský kraj se bude zajímat i o modely partnerství veřejného a soukromého sektoru, takzvané PPP projekty. Doposud podle hejtmana Farhana kraj zkoumal využití PPP projektů u kratších úseků silnic, průtahů obcemi, u mostů a menších projektů, kde ale jejich využití nevycházelo úplně efektivně. „Dále to zkoumáme, protože si myslíme, že i v budoucnu bude třeba tímto směrem vyjít,“ poznamenal.

Ředitel projektového financování ČSOB Jan Troják na konferenci jmenoval jeden z úspěšných PPP projektů v Plzni, a to vybudování základny na odstav a opravy autobusů a trolejbusů hromadné dopravy společnosti Plzeňské městské dopravní podniky.
„Jde o projekt z roku 2013 s koncesní smlouvou. Dopravní podnik se díky němu přesunul z role toho, kdo pečuje o vozidla a řeší, zda sedí počet opravářů a jestli jsou náhradní díly, do role, kdy hlídá standardy kvality,“ upozornil Troják s tím, že jde o velmi zajímavý projekt.
Poděkování za podporu konference Financování dopravy patří společnostem Brněnské komunikace, a.s. a Tiscali Media, a.s.