Stát podpoří rozvoj elektromobility do roku 2030 celkem 34 miliardami korun. Většina prostředků bude určena na rozvoj dobíjecí infrastruktury. Během zahájení veletrhu e-Salon to uvedl ministr odcházející průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček.
Vedle dotací stát chystá i nepřímou podporu, která zahrnuje kvóty pro nákup elektromobilů ve státní sféře a výhodnější odepisování. „Na přelomu roku by měl odstartovat dotační program na nákup elektrických vozů pro podnikatele. Financovaný bude z Národního plánu obnovy,“ uvedl Havlíček.
Na veletrhu e-Salon vystoupil také manažer Škody Auto Jiří Maláček. V roce 2025 by mělo v Česku podle jeho slov fungovat okolo 6000 dobíjecích míst pro elektromobily, což je trojnásobek současného počtu. Počet veřejných rychlonabíječek stoupne ze zhruba padesáti na 800.
„Na jeden dobíjecí bod tak připadají zhruba čtyři čisté elektromobily, kterých je v tuzemsku registrovaných okolo 8500, což je skoro nejlepší poměr v Evropě. Jde o to, že s rostoucím počtem elektromobilů musí růst i počet dobíjecích bodů,“ uvedl Maláček. V roce 2030 se podle Maláčka bude počet dobíjecích míst počítat v desítkách tisíc.
Škoda v současnosti nabízí čistě elektrický model Enyaq iV, kterých v Česku za deset měsíců prodala 560. Na začátku příštího roku se nabídka rozšíří o verzi Coupé a do roku 2030 přibudou další tři menší elektromobily. Ve stejném roce by měla Škoda prodávat 50 až 70 procent aut na elektrický pohon.
Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Josefa Pokorného je Česko zatím z hlediska prodeje elektromobilů až na 20. místě v Evropě. Za leden až říjen se v Česku prodalo 2021 elektromobilů, což je o sedm procent více než ve stejném období loni. Lépe se dařilo hybridním vozům, jejich odbyt stoupl o 97 procent na 18 641 aut.
(čtk, ede)