INZERCE

Díky Gotthardskému tunelu vzrosl počet cestujících v železniční dopravě v obasti o 28 procent. Foto: Pixabay

Gotthardský tunel přináší ovoce. Počet cestujících stoupl o třetinu, populace v okolí se rozrůstá

Tunel Gotthard otevřeli Švýcaři v roce 2016. Osobní železniční doprava na ose sever-jih od té doby výrazně vzrostla. Jde tak o přímý důsledek zprovoznění tunelu a zlepšení nabídky veřejné dopravy. Téměř všechna vlaková nádraží v kantonech Ticino a Uri zaznamenala podstatně více cestujících. A nejen to, tato oblast zaznamenává nárůst populace i nových pracovních míst.

Přestože v celém Švýcarsku se mezi lety 2016 a 2019 zvýšil počet cestujících v osobní železniční dopravě jen o jedno procento, Gotthardský tunel dosáhl v tomto ohledu úspěchu. Konkrétně nárůst cestujících o 28 procent, který je připisován zejména kratším jízdním dobám vlaků a jejich vyšší frekvenci.

Více lidí ve vlacích, méně na silnicích

Zlepšené železniční spojení také pomohlo ulehčit silnicím. V této oblasti poklesl počet osobních automobilů přibližně o čtyři procenta, což odpovídá poklesu o 1 000 až 1 800 cestujících denně. Odpovídajícím způsobem se zvýšil počet cestujících ve vlaku.

Vlaky využívá i řada návštěvníků turistických atrakcí v blízkém Ticinu. Nárůst železniční dopravy tak jde ruku v ruce i s vývojem přenocování. Navzdory konkurenci zahraničních destinací a silnému švýcarskému franku došlo v Ticinu k jasnému obrácení trendu přenocování, a to hlavně v nehotelových službách. Zatímco mezi lety 2011 až 2015 šlo o snížení o sedm procent, v období let 2016 až 2019 se počet hostů, kteří zůstali přes noc, zvýšil o šest procent.

Růst populace i pracovních míst

Existují počáteční náznaky, že nový tunel ovlivnil také celkový vývoj regionu, ze kterého nejvíce těží Bellinzona. Tempo růstu populace i zaměstnanců jsou zde vyšší než v regionu Lugano. A totéž platí i pro rozvoj v oblasti nemovitostí.

Gotthardský železniční tunel. Foto: ARE

Populace rostla v průměru rychleji v okolí všech zkoumaných stanic než jinde. Spolu s tím došlo také k významnému růstu počtu pracovních míst. Rozvoj malých a středních železničních stanic v blízkosti městských center závisel do značné míry na dostupnosti stavebních pozemků a místním plánování. 

V kantonu Uri se také významně zlepšilo železniční spojení a nabídka veřejné dopravy, zejména v Altdorfu, což přispělo k růstu populace a počtu pracovních míst. S úplným otevřením nové kantonální železniční stanice plánované na konec roku 2021 tento trend pravděpodobně ještě zesílí.

Monitorování Gotthardovy osy

V projektu monitorování Gotthardovy osy (MGA) švýcarské federální úřady a kantony Ticino a Uri zkoumají účinky rozšíření železnice na osu Gotthard už od roku 2015. 

Dopady tunelu na rovzoj dané oblasti. Foto: ARE

Fáze A, která skončila v roce 2017, zkoumala trendy před otevřením základního tunelu Gotthard. Předběžné výsledky fáze B zohledňují období 2016 až 2019 a nejsou ovlivněny pandemií covid-19. Konečné výsledky druhé fáze budou k dispozici v roce 2023, další konečné hodnocení (fáze C) je plánováno od roku 2025.

Tomáš Rovný