INZERCE

Goldman Sachs obětí čínských pirátů

Že se v Číně padělají rolexky, adidasky nebo dokonce auta, již tak nějak víme. Nyní se však objevil jeden z prvních „padělků“ celé společnosti. Je jím americká investiční banka Goldman Sachs. Informovala o tom agentura Bloomberg.

Oficiální název čínské Goldman Sachs zní Goldman Sachs (Shenzhen) Financial Leasing Co. Čínská GS zvolila stejný font písma jako americký originál a téměř identické čínské znaky jako pravá GS. Čínská napodobenina se však věnuje leasingu.

Reportéři Bloombergu telefonicky ověřovali, zda jde o pobočku americké banky v Číně, nicméně recepční jim sdělila, že její společnost nemá nic společného s tou americkou a že netuší, jak přišla k názvu Goldman Sachs. Nicméně zdůrazňovala, že název její společnosti obsahuje i odkaz na provincii Šen-Čen. A doposud se jí prý nikdo na původ oné pirátské společnosti neptal.

Čínská GS se na trhu nachází od května 2013. Connie Lingová, mluvčí hongkongské pobočky skutečné Goldman Sachs potvrdila, že mezi skutečnou a okopírovanou GS neexistuje žádné pojítko a že skutečná GS již celou věc prověřuje. Parazitování šen-čenské společnosti na jméně americké Goldman Sachs vyšlo najevo díky dopisu, který čínským úřadům odeslal americký svaz pracovníků kasin.

Nejedná se o jedinou banku, která se stala terčem útoku pirátů. Devětatřicetiletý muž z východní části Číny byl začátkem srpna zatčen za to, že založil falešnou pobočku banky China Construction Bank, a to včetně čteček platebních karet, pokladních přepážek a podobně.

Že se však nejedná o první případ, kdy někdo zneužil jméno již existující společnosti a založil de facto její kopii, potvrzuje také renomovaný právník Paul Haswell: „Již se objevilo pár případů, kdy si čínské fyzické osoby nebo organizace v Číně zaregistrovaly obchodní značku již existující zámořské firmy.“

Jestli však skutečná Goldman Sach v případném sporu uspěje, není vůbec jisté. Dosavadní praxe ukazuje, že šance moc velké nejsou. Například basketbalová legenda Michael Jordan prohrál spor s čínským výrobcem sportovního oblečení, který používal čínskou obdobu Jordanova jména. Společnost Apple prohrála v roce 2012 spor s čínským výrobcem tabletů o používání označení iPad. Apple to stálo 60 milionů dolarů.

„Je to již notoricky obtížné pro někoho ze zámoří domoci se u čínských soudů svých práv, když někdo zneužije obchodní značku. V Číně totiž stále existuje praxe, že kdo zaregistruje první, ten vyhrává,“ dodal Haswell.

-usi-