Ministerstvo obrany uzavřelo se společností DAJBYCH plus s. r. o. rámcovou dohodu na opravu terénních vozů Toyota Hilux s finančním limitem 118 580 000 korun včetně DPH. Jakým způsobem česká armáda zajistí opravy stovek svých vozidel Toyota Hilux, které dodává za 1,07 miliardy korun společnost Glomex MS, mělo být jasné už loni na podzim. Resort sice díky cenové nabídce vybral společnost DAJBYCH plus, ale Glomex MS napadl výběr u antimonopolního úřadu. Na uzavření rámcové smlouvy ministerstva s DAJBYCH plus upozornil Hlídač státu. Cena pozáručních oprav Hiluxů by neměla přesáhnout dle dohody 118 580 000 korun včetně DPH.
Staré sovětské UAZy a o něco méně starších Land Rovery Defendery to mají v české armádě takzvaně „za pár“. Jejich nástupcem se stal pick-up Toyota Hilux, který je nahrazuje od roku 2021.
Ministerstvo obrany podepsalo v listopadu 2020 smlouvu se společností Glomex MS na nákup vozů Toyota Hilux v počtu až 1200 kusů, v první fázi šlo o 600 vozidel, na ně navázaly další dodávky. V kategorii lehkých terénních vozidel se tak Hiluxy stávají na dlouhá léta páteří přepravných kapacit armády, a ta samozřejmě potřebuje servisní zabezpečení.
Problém byl ale s jejich pozáručním servisem. Reportéři ČT loni v srpnu upozornili na to, že armádní Toyoty jsou kvůli vadným součástkám svolávány do servisů. Poruchy hlásily především vstřikovače v naftových motorech a filtry pevných částic, které se zanášely.
„Dodavatel (Glomex MS), ve spolupráci s výrobcem vozidel, provádí výměnu vadných vstřikovačů v rámci reklamačního programu (svolávací akce) zdarma,“ vysvětlila tehdy Simona Cigánková z tiskového oddělení ministerstva.
Proto Ministerstvo obrany na podzim rozhodlo na základě výběrového řízení, že servis by měla zajišťovat plzeňská společnost DAJBYCH plus tak, aby bylo smluvně zajištěno pozáruční servisní zabezpečení speciálních aut na řadu let.
Glomex MS ale podala proti rozhodnutí ministerstva obrany námitku k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Glomex MS nejenže v souladu se zákonem podala námitku, ale její zástupci dle některých zdrojů přes média útočili na firmu vybranou ministerstvem obrany na základě standardního výběrového řízení. Podnět na ÚOHS navíc Glomex MS podal, přestože její námitky vůči výsledku výběrového řízení ministerstvo obrany opakovaně odmítlo a vysvětlilo důvody, které rozhodly o výsledku výběrového řízení.
Argumentace představitelů firmy Glomex MS byla postavena na tvrzení, že firma DAJBYCH plus nemá proškolené techniky a že není autorizovaným prodejcem Toyota ČR.
Glomex MS sám přitom v té době neměl žádné prodejny či provozovny, servisní kapacity ani potřebné znalosti a zkušenosti, žádné vlastní techniky a nebyla ani výrobcem armádních produktů. Firma je totiž obchodníkem, jenž v projektech pro armádu funguje často jako zprostředkovatel. To se ukázalo v případě servisního zabezpečení letounů Airbus A319CJ české armády. Ministerstvo obrany před několika lety podepsalo smlouvu právě s Glomexem, ale vlastní servis letounů prováděla společnost Lufthansa Technik, se kterou měl Glomex uzavřenou smlouvu.
„Od podzimu minulého roku již společnost Glomex MS nezajišťuje servis těchto letounů české armády. Ministerstvo obrany na základě výběrového řízení na další roky vybralo společnost, která opravy a údržby airbusů provádí přímo sama, bez zprostředkovatele, ve vlastním servisním středisku a vlastním odborným personálem, tedy i výrazně levněji. A to proto, že její služby nejsou zatíženy provizí zprostředkovatele, jako tomu bylo v případě smluvních vztahů mezi Ministerstvem obrany, firmou Glomex MS a společnosti Lufthansa Technik. Naproti tomu společnost DAJBYCH plus není v oblasti prodeje a dodávek terénních i jiných vozidel pro armádu, policii, záchranáře a další státní instituce a organizace žádným nováčkem. Má navíc dlouholeté zkušenosti s opravami a údržbou automobilů pro náročnou službu různého určení. Přes dvě desítky let se také věnuje úpravám a přestavbám terénních vozidel pro speciální, pracovní nebo expediční účely i projektování vojenských vozidel pro ozbrojené a bezpečností složky,“ napsal server CZ Defence.
Firma DAJBYCH plus dodala už vojenském, ale i republikové, policii desítky upravených a podle požadavků uživatelů přizpůsobených vozidel Toyota Land Cruiser, Hilux, Land Rover Defender nebo Discovery. Další speciální vozidla pak dodala například ministerstvu místního rozvoje, ministerstvu vnitra, konkrétně hasičům a záchranářům, nebo Vojenským lesům a Horské službě. Pro všechna tato vozidla dlouhodobě zabezpečuje i servisní služby na několika místech v České republice a disponuje vyškolenými specialisty ve svých servisních střediscích.
Před několika měsíci firma DAJBYCH plus navíc ve spolupráci se svým britským partnerem v Česku představila speciální pancéřovaný automobil Škoda Superb, který je vhodný pro službu u policie, bezpečnostních služeb či v diplomatických službách.
Firma DAJBYCH plus má zkušenosti i z projektů čistě vojenského charakteru. V posledních letech se kupříkladu účastnila výběrového řízení ministerstva obrany na osobní terénní automobil. Podle vlastního návrhu připravila také projekt speciálního bojového vozidla, který nabízí české armádě v rámci aktuálního výběrového řízení na dodávky lehkých útočných vozidel pro výsadkové a průzkumné jednotky Armády České republiky. Konkrétně jde o vozidlo Gepard, které je postaveno rovněž na podvozku Toyota.
Předmětem rámcové dohody mezi obranou a DAJBYCH plus je vymezení podmínek, na základě kterých budou zadávány jednotlivé dílčí výběrová řízemí na provedení defektace, běžné opravy, dodávky náhradních dílů, technickou údržbu, zvláštní druhy údržby, školení dílenských specialistů, přístup k technologickým postupům, normativům práce a elektronickým ceníkům po dobu platnosti této rámcové dohody a vymezení vzájemných vztahů mezi objednatelem a poskytovatelem.
Text rámcové smlouvy mezi ministerstvem obrany a společností DAJBYCH plus je k přečtení ZDE.
Smluvní strany se dohodly, že ceny za služby nepřekročí celkový finanční objem za poskytování služeb
118 580 000 korun včetně DPH.
(hrb)