INZERCE

Omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině vyvolává napětí a třenice. Foto: Pixabay

Francouzští řidiči odsuzují chaos, který v Paříži způsobilo omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině

„Chodci se budou pohybovat rychleji než auta,“ prohlásil jeden z motoristů, který se vrátil z dovolené a zjistil, že v Paříži byla od 30. srpna všeobecně omezena rychlost na 30 kilometrů v hodině, píše francouzský list Le Figaro. Výjimkou je několik páteřních ulic, kde je povolena maximální rychlost 50 kilometrů v hodině. Od 30. srpna platí toto nové omezení na celém území hlavního města. Každý řidič teď musí bedlivě sledovat ručičku svého tachometru, aby nedostal pokutu. A stížnosti se množí a množí.

Omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině v Paříži platí už týden a zatím nepřesvědčilo ani motoristy, ani odborníky, stojí v dnešním Le Figaro.

Rychlostní opatření podle obyvatel Pařížanů jen zbytečně zvyšuje napětí mezi automobilisty v ulicích, kde proti sobě stojí zastánci a odpůrci omezení rychlosti. Ti první dodržují nařízenou rychlost, ti druzí se jim úporně lepí na zadní blatník a snaží se je troubením přimět, aby zrychlili.

Toto obzvláště odsuzované opatření již vyvolalo první vlnu protestů. V neděli se proti povinné třicítce konala protestní demonstrace, kterou ve východní části metropole uspořádalo sdružení Rouler libre (česky Svobodně jezdit).

„Účast na demonstraci ale nebyla příliš vysoká kvůli půlmaratonu, který se běžel poblíž místa protestu, jehož pořadatelé účastníky demonstrace mylně informovali, že byla zrušena,“ uvedl předseda Rouler Libre François Vallin.

Napětí vnímají pařížští taxikáři, kteří jsou pod tlakem spěchajících zákazníků.

„Už když jsme se snažili dodržovat rychlostní limit 50 kilometrů v hodině, nás nutili někteří manažeři, ať šlápneme na plyn. A zkuste si představit, že pojedeme třicítkou,“ kroutí hlavou Didier Hogrel z Národní federace taxislužby.

Zanedbatelné nejsou ani finanční dopady rychlostního opatření, protože se doba trvání všech jízd prodlužuje téměř o polovinu, takže taxikář stihne odvézt méně zákazníků.

Naopak chodci a cyklisti tvrdí, že se za poslední týden nic nezměnilo. Podle nich drtivá většina řidičů jezdí stále stejně rychle.

„Vždycky mě předjíždějí a já je doháním až na semaforech,“ glosuje Paul, který v městě nad Seinou jezdí výhradně na velicipedu.

„Jestli nebude policie dodržování rychlosti skutečně kontrolovat a ve městě nebude více radarů, pak bude omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině existovat jenom na papíře,“ míní Jean-Paul Le Chevalier z organizace 60 Millions de piétons (česky 60 miliónů chodců).

S tím ale nesouhlasí sdružení Rouler libre, které se chce ještě tento týden obrátit na soud s žádostí o zrušení vyhlášky zavádějící nové pravidlo.

„Zpochybňujeme všechny argumenty, které město pro zavedení tohoto opatření předložilo. Snížení rychlosti nezmírní dopravní zácpy ani znečištění, a nezajistí méně nehod,“ tvrdí právník sdružení Patrick Tabet.

Tomáš Rovný