Známé francouzské rychlovlaky TGV čeká rozšíření o pět nových tratí. Pouze jedna z nich propojí Paříž se zbytkem Francie.
Francouzský prezident Emmanuel Macron slíbil na rozšíření sítě TGV (Train à Grande Vitesse) finanční injekci, která přesahuje třináct miliard eur (přes 340 miliard korun). To je o 44 procent více, než francouzská vláda do vysokorychlostních železnic dosud investovala. Pět nových tratí by mělo vyrůst postupně během příštích deseti let. Plán, který se už nějakou dobu rodil, dostává nyní jasnější kontury.
Z Paříže do Normandie do hodiny
Určitou revolucí u nově projektovaných linek, kde cestovní rychlost dosáhne až 280 kilometrů za hodinu, je, že jen jediná z nich propojí Paříž se zbytkem Francie. Doposud se při výstavbě tratí pro TGV na hlavní francouzské město tak nějak myslelo. První linka, která byla otevřena v roce 1983, spojila Paříž a Lyon, a od té doby se stalo jen dvakrát, že francouzská metropole nebyla na TGV napojena přímo.
Poprvé se tak stalo v roce 1994, kdy TGV proťala Francii z jihu na sever. Nicméně z Paříže se na trať dalo dostat pomocí přípojky. Ani severovýchodní rýnsko-rhonská linka zprovozněná před sedmi lety nevedla přes Paříž, přesto s ní byla propojena navazujícími (a pomaleji se pohybujícími) spoji. Dokonce se uvažuje o jejich upgradu na plnohodnotnou TGV.
Nyní přes Paříž povede pouze jediná nová trať. Navíc poměrně krátká, protože propojí metropoli s hlavním městem Normandie Le Havre, které je vzdáleno zhruba 200 kilometrů. Ostatní linky se posunou k jihu. Na svůj rychlovlak se mohou těšit obyvatelé Bordeaux a Toulouse. Prodloužená bude trať z Montpelieru až do Perpignanu, města ležícího blízko východní části francouzsko-španělské hranice. K rychlovlaku by měla získat také přístup města jako Limoges, Marseille nebo Nice.
Problém u TGV tkví ale v tom, že jízdenky jsou poměrně nákladné a pro běžné cestující prakticky nedostupné. Zřejmě i to je důvod, proč francouzský národní železniční dopravce SNCF (Société nationale des chemins de fer français) přišel s prohlášením, že rozšíří i síť low-costové železnice Ouigo, jak uvedl portál CityLab.com.
Rychle a levně? Oui!
Ouigo nabízí podstatně lacinější služby, ačkoli se rovněž jedná o vysokorychlostní železniční síť. Doposud se zaměřovalo převážně na cestující, kteří do měst dojíždějí z jejich blízkého okolí. To by se ale podle portálu Businesstraveller.com mělo změnit. Od prosince letošního roku by jeho vlaky měly jezdit mezi Paříží a Lyonem. Hovoří se také o propojení s Marseilles a Toulonem.
Jízdenky je možné zakoupit pouze on-line a jejich ceny „jsou neodolatelné“. Ouigo je v provozu od roku 2013 a za tu dobu přepravilo 33 milionů cestujících. SNCF nyní plánuje, že do tří let zvýší jejich počet dvojnásobně na 26 milionů ročně.
„Rozšíření Ouigo je ale riskantní,“ píše portál CityLab.com. Zdůvodňuje to tím, že tento nízkonákladový přepravce se dosud nedostal z červených čísel. Nicméně francouzská vláda tím prý dokazuje, že svůj dlouhodobý záměr v podobě zpřístupnění vysokorychlostních tratí širokému počtu obyvatel myslí vážně. „To je samo o sobě plán, který za to stojí,“ uzavírá CityLab.com.
Kritici také namítají, že rozšiřování dotované železniční dopravy bude odrazovat od vstupu nových subjektů na trh. To je v rozporu s přáním a politikou Evropské unie, která dlouhodobě usiluje o vytvoření konkurenčního prostředí na železnic. Francie je podle portálu Businesstraveller.com jedna z mála zemí, kde se železniční trh konkurenci neotvírá. „Na rozdíl od Itálie, Německa či několika zemí střední a východní Evropy,“ píše Businesstraveller.com. Nicméně tato politika je v souladu také se strategií Evropské unie, která chce na železnice dostat podstatně více pasažérů, než kolik jich tento způsob dopravy využívá nyní.
-zm-