INZERCE

Francouzský vysokorychlostní vlak TGV je inspirací i pro Českou republiku. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Francie chce investovat 100 miliard eur do železniční sítě

Francie chce do roku 2040 modernizovat svou železniční síť investicemi ve výši 100 miliard eur, oznámila to premiérka Élisabeth Borneová. Přestože Francie v posledních desetiletích hodně investovala do rozšíření sítě rychlovlaků TGV, na ostatních tratích si stěžují na zaostávání v modernizaci.

Vlaky by měly jezdit častěji, rychleji a přesněji, oznámila v Paříži premiérka Élisabeth Borneová.

Železnice by se tak měla stát plnohodnotnou alternativou k automobilům a měla by být podpořena ochrana klimatu. Kromě rozšíření stávajících tratí se plánuje i výstavba nových. Ve zhruba desítce velkých měst mají vzniknout příměstské železniční sítě, ale rozšířit se mají i vedlejší tratě na venkově, uvedla Borneová.

Investovat se má také do nákladní dopravy.

Finanční úsilí o modernizaci francouzských železnic by mělo být vynaloženo z peněz státu, Evropské unie a místních samospráv, uvedla premiérka.

Přestože Francie v posledních desetiletích hodně investovala do rozšíření sítě rychlovlaků TGV, na ostatních tratích si stěžují na zaostávání v modernizaci. Proto má být do oprav a modernizace sítě investováno dalších 1,5 miliardy eur ročně.

Francouzské státní dráhy SNCF po překonání koronakrize vykázaly za uplynulý rok velmi dobrá čísla. Obrat ve výši 41,5 miliardy eur byl o 18 procent vyšší než v předkrizovém roce 2019, oznámila společnost ve čtvrtek.

Obrat divize osobní dopravy byl o 3,4 procenta vyšší než v roce 2019 a dokonce i dlouho prodělečná divize nákladní dopravy opět vydělávala. Výsledkem byl čistý zisk ve výši 2,4 miliardy eur.

(nik)