INZERCE

Pražská tramvaj Škoda 15T. Foto: DPP

Fotovoltaické panely, tepelná čerpadla a dešťová voda. DPP postaví novou vozovnu v Hloubětíně za 1,6 miliardy korun

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) chce ještě letos začít se stavbou nové tramvajové vozovny v Hloubětíně. Součástí tendru je deponovací a opravárenská hala i přestavba ostatních částí areálu. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 1,6 miliardy korun. Stavba vozovny, která má trvat 26 měsíců, naváže na dokončení nového energocentra. Provoz bude úspornější a šetrný k životnímu prostředí i díky fotovoltaickým panelům nebo tepelným čerpadlům.

Veřejná zakázka se týká výstavby stěžejní části budoucí vozovny a dopravní podnik tak naváže na aktuálně budované energocentrum. Nová hala vozovny se rozdělí dvě části ­– deponovací s kapacitou až 61 vozů typu 15T a opravárenskou se šesti stanovišti a kapacitou až 12 tramvají typu 14T/15T. V plném provozu má být vozovna na konci roku 2023. Energetickou udržitelnost zajistí moderní technologie.

Moderní technologie, nižší spotřeba energií

Díky rozdělení haly na dvě části, pro odstav vozů a provádění údržby, se významně zmenší prostor s nutností trvalého vytápění a osvětlení. Střecha haly bude částečně osázena fotovoltaickými panely, dešťovou vodu zase podnik využije na mytí tramvají.

„Energií ze střešních fotovoltaických panelů se chystáme zásobovat vozovnu, chycenou dešťovou vodou budeme zase umývat tramvaje a vytápění zajistíme pomocí šetrných úsporných tepelných čerpadel. Celkově bude vozovna z větší části sloužit k odstavení tramvají mezi jednotlivými jízdami. Část haly bude ovšem vyhrazena také údržbě,“ uvádí náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.

Doplnil, že novinku ve vybavení haly představují visuté lávky. Ty umožní snadnější údržbu u novějších typů tramvají.

Stavba nové haly i bourání

Kromě výstavby hlavní části vozovny s novou halou dopravní podnik postaví i dvě nové budovy pro ostatní provozy. Dokončí se také bourání několika zbylých objektů určených k demolici. Přestavbou projdou i komunikace, odstavné a parkovací plochy či plochy zeleně.

Celá stavba bude rozdělena na tři etapy, výstavba by měla trvat necelých 26 měsíců. Poté bude areál v Hloubětíně kompletně dokončen a připraven k plnému provozu.

Nová hala po 70 letech

Veřejnou zakázku vyhlásil dopravní podnik na den přesně k sedmdesátému výročí zahájení provozu té původní.

„Jediné, co z původního areálu zůstane beze změny, je hala úrovňového soustruhu, kterou jsme postavili v roce 2012. Podstatné je, že hala oprav bude speciálně postavena pro údržbu nízkopodlažních tramvají. Nebudou v ní chybět lávky, jeřáby a stanoviště pro otáčení podvozků. Nová hala bude sousedit s někdejší halou denního ošetření, kterou budeme z hlediska vybavení modernizovat mimo jiné přestavbou myčky tramvají,“ popisuje člen představenstva a technický ředitel DPP Jan Šurovský.

První etapu stavby nové vozovny Hloubětín, která má trvat deset měsíců a zahrnuje výstavbu energocentra a měnírny, zahájil dopravní podnik počátkem loňského listopadu.

Pokud výběr zhotovitele v právě vyhlášené veřejné zakázce proběhne bez komplikací, DPP plánuje zahájení stavby na konci letošního roku a zahájení provozu na konci roku 2023.

Tomáš Rovný