Letiště Praha plánuje do roku 2028 vybudovat nový parkovací dům s kapacitou 1365 míst a integrovaným terminálem městské hromadné dopravy. O miliardovou zakázku projevilo v předběžných tržních konzultacích zájem deset firem.

Pražské letiště podle mluvčí Denisy Hejtmánkové registruje dlouhodobě zvýšenou poptávku po parkovacích kapacitách pro veřejnost, obchodní partnery i zaměstnance. „Z tohoto důvodu aktivně pracuje na rozšíření parkovacích kapacit, které úzce navazují na projekt modernizace infrastruktury letiště, a to včetně úpravy dopravního skeletu a dobudovaní silniční estakády,“ sdělila mluvčí Ekonomickému deníku.

Integrovaný terminál

Právě estakádě bude muset při výstavbě ustoupit stávající letištní Parkovací dům A Smart. Nahradit by ho měl nový parkovací dům s integrovaným terminálem městské hromadné dopravy. „V budoucnosti bude parkování pro cestující a veřejnost doplněno o další parkovací dům, a to nedříve v roce 2032,“ dodala mluvčí.

Dům, vizualizace
Vizualizace parkovacího domu a jeho okolí. Foto: Letiště Václava Havla Praha

Formu tržních konzultací pražské letiště zvolilo proto, aby mohlo optimálně nastavit výběrové řízení na zhotovitele. Lhůta pro podání nabídek skončila na konci června.

Parkovací dům s terminálem by se měl stavět podle podkladů pro konzultace metodou Design & Build. Se startem stavby se počítá v říjnu 2026. Zastavěná plocha má být 6390 metrů čtverečních a celková užitná plocha 54 tisíc metrů čtverečních.

Železnice i Airport City

Letiště plánuje také rozvoj dalších kapacit, určených přímo pro zaměstnance, obchodní partnery a společnosti působící v areálu letiště. Objekty budou zčásti umístěny i v neveřejné zóně letiště.

Pro dlouhodobé parkování slouží v současnosti na letišti parkovací dům PA Smart, PD Holiday nebo PC Comfort, který stojí před Terminálem 1 a je spojený i s Terminálem 2 s krytou lávkou. Stavba nových parkovacích domů je součástí plánované modernizace, jejíž cenu Letiště Praha vyčíslilo do roku 2033 na zhruba 32 miliard korun. Rozšiřovat se mají oba letištní terminály, v procesu je i napojení na železnici.

Mohlo by vás zajímat

Společnost Letiště Praha má také dlouhodobě v plánu takzvané Airport City. „Vybraní partneři vybudují užitné objekty na letištních pozemcích, následně budou zajišťovat jejich provoz a letiště bude získávat výnosy z pronájmu, respektive formou takzvaného stavebního platu,“ sdělil Ekonomickému deníku dřív Jiří Hannich z Letiště Praha.