Na konci letošního roku budou podnikatelé moci žádat o dotace z Národního plánu obnovy v úhrnné výši 990 milionů korun na nákup elektrických a vodíkových vozů. Dotace je určená pro pořízení osobních i nákladních aut, minibusů, motocyklů a čtyřkolek i e-cargo kol. Dnes to uvedli zástupci poradenské společnosti Naviga4. Ke zlepšení by mělo dojít v oblasti dobíjecí infrastruktury – do konce příštího roku přibudou dvě tisícovky nových dobíjecích míst.

Firmy mohou žádat o dotaci do výše čtyřicet procent ceny vozidla, minimálně pak 250 tisíc korun na jeden vůz. Cena elektromobilů na českém trhu v současnosti začíná na přibližně 450 tisících korun. Jediný vodíkový vůz Toyota Mirai vyjde na 1,7 milionu korun.

Počet elektromobilů se nezvyšuje

V letošním prvním pololetí se v České republice prodalo 1262 elektromobilů, což je zhruba stejně jako loni. Na konci letošního června tak bylo v tuzemsku registrováno přes 12,5 tisíce elektrických vozidel, z toho okolo 8,5 tisíce aut na čistě elektrický pohon, a čtyři tisíce hybridů.

Národní plán obnovy je podkladem pro čerpání peněz z Nástroje pro oživení a odolnost Evropské unie. Česká republika by z něj měla získat 180 miliard korun. Je rozdělený na šest hlavních oblastí, které z něj budou financovány. Jedná se o infrastrukturu a takzvanou zelenou transformaci, digitalizaci, vzdělávání a trh práce, vývoj a inovace. Podpora je určena i na zdravotní prevenci.

Dobíjecích míst přibývá

Na území České republiky je aktuálně možné dobít elektromobil u 1417 dobíjecích míst v celkem 744 stanicích. Za poslední dva roky se jejich množství zvýšilo téměř dvojnásobně. Na jedno dobíjecí místo tak v zemi v současnosti jezdí skoro devět elektrických automobilů. Do konce příštího roku má přitom podle plánů státu vzniknout téměř 2000 dobíjecích stanic. Uvedlo to Centrum dopravního výzkumu (CDV).

„Očekávám, že progres jak v oblasti registrovaných vozidel, tak infrastruktury získá i díky podpoře ministerstva dopravy na dynamice. Do konce příštího roku mají vzniknout téměř dvě tisícovky dobíjecích stanic. Podíl přibližně devět elektrických vozidel na jeden dobíjecí bod je stále příznivější, než jaký po nás požaduje evropská regulace,“ uvedl pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.

Podle statistik dvě ze tří veřejných dobíjecích stanic provozují tři energetické skupiny. Konkrétně 38 procent stanic provozuje ČEZ, 19 procent PRE a deset procent E.ON. Alespoň jednu dobíjecí stanici nyní v Česku provozuje celkem 64 subjektů.

Mohlo by vás zajímat

Na kratší vzdálenosti

CDV zároveň zveřejnilo dosavadní výsledky ankety zaměřené na zvyklosti při dobíjení elektrických vozidel. Podle ní tři ze čtyř respondentů řídí své elektrické vozidlo téměř denně. Že tato vozidla nejsou využívána jen na krátké vzdálenosti svědčí fakt, že pouze 3,2 procent respondentů ujede ročně vzdálenost do pěti tisíc kilometrů. Od deseti do třiceti tisíc kilometrů najezdí se svými elektrovozy skoro 60 procent uživatelů, 5,1 procenta ujede vzdálenost více než 50 tisíc kilometrů. 

Přibližně 30 procent respondentů nabíjí bateriová elektrická vozidla téměř denně doma, naopak 11 procent pak doma nenabíjí vůbec a 54 procent na pracovišti. U hybridů naopak většina jejich uživatelů nabíjí vozy doma.

čtk