Už od příštího roku by se mělo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přeměnit ze současné příspěvkové organizace ministerstva dopravy na státní podnik. Počítá s tím novela zákona o pozemních komunikacích, kterou už v zimě podpořila sněmovna. Transformace má přinést větší konkurenceschopnost silničářů i účinnější kontrolu nakládání se státními prostředky. Právě detaily financování budoucího podniku teď ministerstvo upravuje speciální vyhláškou. Ta má zajistit stabilní přísun peněz ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), a to jak na investice, tak na běžný provoz.
Ten má nově fungovat na tříletých cyklech a na základě smlouvy o takzvaní provozní platbě. Z té se mají financovat například běžné opravy a údržba dálnic a silnic I. třídy, stejně jako běžné fungování samotného ředitelství nebo obnovy a údržba jeho majetku. Výše tříletých plateb se má určovat podle speciálního vzorce, který by měl vycházet mimo jiné z reálného stavu silniční sítě. Vyplývá to z navrhovaného znění vyhlášky a příslušné důvodové zprávy, které resort na začátku srpna poslal do připomínkového řízení.
„K zajištění běžného provozu bude nově uzavírána tříletá smlouva mezi SFDI a ŘSD s.p., která má zabezpečit financování činností prováděných ŘSD s.p., jejichž cílem je zejména zajištění disponibility státem vlastněné infrastruktury pro její uživatele, a to dle definované kvality sítě,” uvádí k tomu ministerstvo dopravy v důvodové zprávě.
Samotné platby budou podle úřadu probíhat každoročně, a to v souladu s jednoletými smlouvami, které budou uzavírány na základě „zastřešujícího” tříletého kontraktu. Kromě rozsahu a stavu sítě dálnic a silnic první třídy se přitom má zohledňovat i valorizační koeficient.
Mohlo by vás zajímat
Rozsah činností zůstane stejný
Investice do nových staveb budou v rámci státního podniku podle znění vyhlášky financované příspěvky z rozpočtu SFDI přímo na konkrétní akce. Tedy stejným způsobem, jako doposud. Zvláštními platbami mimo tříletou smlouvu bude zajištěn také provoz mýtného systému, stejně jako například nutné odstraňování následků živelných pohrom nebo ekologických zátěží.
„Tyto činnosti budou financovány z rozpočtu SFDI podle aktuálních skutečných potřeb,” doplňuje ministerstvo.
V souvislosti se svým legislativním návrhem pak zdůrazňuje, že celá transformace ŘSD na státní podnik nebude mít žádný vliv na rozsah jím vykonávaných činností.
„Neuvažuje se o tom, že by některé nyní vykonávané činnosti byly ŘSD s.p. odejmuty. Na druhou stranu nelze vyloučit, že do budoucna bude ŘSD s.p. vykonávat některé nové činnosti, které doposud nevykonává,” konstatuje resort.
Zmiňuje přitom třeba služby v oboru dopravní informatiky, tedy využívání moderních informačních technologií pro zefektivnění řízení silničního provozu).
„I na to je potřeba při kalkulaci výše provozní platby myslet,” poukazují úředníci ministerstva vnitra.
Platy se zvednou, ale celkově se prý ušetří
Mezi důvody pro přechod z příspěvkové organizace ke státnímu podniku resort uvádí zejména konkurenceschopnost.
„Státní příspěvková organizace není na trhu práce dostatečně konkurenceschopná, aby byla atraktivní pro vysoce kvalifikované odborníky a činnosti takových specialistů si musí objednávat dodavatelsky,” připomíná ministerstvo.
A zároveň vysvětluje, že státní podnik bude moci navyšovat platy, a to aniž by se to negativně projevilo na celkovém financování organizace.
„Na způsob a objem financování by však tento proces neměl mít vliv, proti postupnému navyšování nákladů na mzdy by postupně měly klesat náklady na externí služby, v budoucnu by pak dle předpokladů mělo dojít i k úspoře,” argumentuje ministerstvo dopravy vedené Martinem Kupkou (ODS).
Kontroly silnic v terénu
Úřad také v důvodové zprávě zmiňuje, že dodržování požadavků, podle kterých se bude posuzovat kvalita silniční a dálniční sítě a tedy i rozsah nutného financování, bude SFDI sledovat a vyhodnocovat.
„Vyhodnocení kvality je technicky komplexní a časově náročná operace, která vyžaduje analýzu celé sítě spravovaných vozovek a mostů a jejímž výsledkem je kvalitativní vyjádření stavu vozovek a mostů jediným číslem. Kvalita bude vyhodnocována vždy s koncem tříleté smlouvy z dat nasbíraných k třetímu roku účinnosti smlouvy,” vypočítává ministerstvo.
Vyhodnocování bude podle něj probíhat prostřednictvím kontrolních jízd. Ty „budou zaznamenávat vady definované podle tabulky vad a kontrolovat jejich odstranění”.
Tomáš Svoboda