INZERCE

Digitální daň se dotkne velkých gigantů jako Facebook, Google či Airbnb, Uber a dalších podobných globálních společností. Ilustrační foto: qz.com

Facebook při sběru dat o uživatelích řadí vyšší rychlost

Facebook hodlá nabízet data o svých uživatelích  jako anonymní agregované databáze, interpretace a analýzy sloužící zadavatelům pro přesně cílenou reklamu či jiná obchodní a marketingová rozhodnutí. Zatím v USA a ve Velké Británii.

Efektivně zpracovaná data jsou nad zlato a jejich těžba se pomalu stává výnosnějším byznysem než rubání drahých kovů. Své o tom ví i Facebook, který oznámil svou proměnu z jednoho z mnoha kopáčů v majitele kamenolomu. Největší sociální síť světa Facebook na svém blogu oznámila uzavření partnerství s lídrem v oboru zpracování dat, společností DataSift, za účelem získávání sofistikovanějších informací o uživatelích. Společně vytvořili analytický nástroj Topic Data, který by měl vnést hlubší porozumění do toho, co lidé skutečně chtějí, co je zajímá a jak se chovají. Díky tomu budou zadavatelé reklamy na Facebooku vědět výrazně více o svém publiku, budou moci vystavět lépe cílené kampaně a navrhovat účinější reklamy.

To, že všichni velcí hráči internetového prostoru data sbírají, není žádnou novinkou a z tohoto pohledu znamená oznámení Facebooku změnu v čistě kvantitativní rovině. Cílem je seskupit veškeré aktivity uživatele spolu s tím, co o jakém tématu, události či značce říká a získat tak komplexní, ucelený a obchodně použitelnější soubor dat. Model je tedy založený jednak na zájmech uživatelů, jednak na jejich chování v online prostoru.

Dle vyjádření společnosti DataSift jsou Topic data světově nejpokročilejší technologii zpracování dat ze sociálních sítí. Takový typ dat byl k dispozici již dříve, obvykle ale skrze aplikace třetích stran a v malém rozsahu. Velikost zkoumaných vzorků byla často příliš malá na to, aby se z nich daly vyvozovat relevantní údaje.

Oznámený krok internetového gigantu tak jde daleko nad rámec možného zacílení, jak jsme ho znali doposud.

Příkladem může být módní řetězec, získávající z Topic Data informace o modelech oblečení, o nichž mluví jeho cílová skupina a na základě toho se rozhodovat, jaké modely aktuálně nabízet. Bude také možné změřit, jak se o konkrétní značka nebo celém odvětví vnímáno.

Uživatelé by neměli mít strach  ze ztráty svých osobních údajů, ubezpečuje Facebook. Jak společnost uvádí, nebudou prodávány žádné informace o konkrétních uživatelích a v analýzách se nepoužijí jakékoli identifikující prvky. Ze sledování a sběru dat bude také vyňat chat komunikátor Messenger. Facebook hodlá nabízet data jako anonymní agregované databáze, interppretace a analýzy sloužící zadavatelům pro přesně cílenou reklamu či jiná obchodní a marketingová rozhodnutí.

V tuto chvíli budou Topic Data nabídnuta pouze limitovanému počtu prověřených a Facebookem schválených partnerů, a to jen ve Spojených státech a Velké Británii. Expanze a rozšíření dostupnosti na další trhy vyloučeno není, nebylo však nijak specifikováno. Dá se však předpokládat, že v případě úspěšného startu se Topic Data brzy rozšíří do celého světa.

Petr Nutil