Facebook hodlá nabízet data o svých uživatelích  jako anonymní agregované databáze, interpretace a analýzy sloužící zadavatelům pro přesně cílenou reklamu či jiná obchodní a marketingová rozhodnutí. Zatím v USA a ve Velké Británii.

Efektivně zpracovaná data jsou nad zlato a jejich těžba se pomalu stává výnosnějším byznysem než rubání drahých kovů. Své o tom ví i Facebook, který oznámil svou proměnu z jednoho z mnoha kopáčů v majitele kamenolomu. Největší sociální síť světa Facebook na svém blogu oznámila uzavření partnerství s lídrem v oboru zpracování dat, společností DataSift, za účelem získávání sofistikovanějších informací o uživatelích. Společně vytvořili analytický nástroj Topic Data, který by měl vnést hlubší porozumění do toho, co lidé skutečně chtějí, co je zajímá a jak se chovají. Díky tomu budou zadavatelé reklamy na Facebooku vědět výrazně více o svém publiku, budou moci vystavět lépe cílené kampaně a navrhovat účinější reklamy.

To, že všichni velcí hráči internetového prostoru data sbírají, není žádnou novinkou a z tohoto pohledu znamená oznámení Facebooku změnu v čistě kvantitativní rovině. Cílem je seskupit veškeré aktivity uživatele spolu s tím, co o jakém tématu, události či značce říká a získat tak komplexní, ucelený a obchodně použitelnější soubor dat. Model je tedy založený jednak na zájmech uživatelů, jednak na jejich chování v online prostoru.

Dle vyjádření společnosti DataSift jsou Topic data světově nejpokročilejší technologii zpracování dat ze sociálních sítí. Takový typ dat byl k dispozici již dříve, obvykle ale skrze aplikace třetích stran a v malém rozsahu. Velikost zkoumaných vzorků byla často příliš malá na to, aby se z nich daly vyvozovat relevantní údaje.

Mohlo by vás zajímat

Oznámený krok internetového gigantu tak jde daleko nad rámec možného zacílení, jak jsme ho znali doposud.

Příkladem může být módní řetězec, získávající z Topic Data informace o modelech oblečení, o nichž mluví jeho cílová skupina a na základě toho se rozhodovat, jaké modely aktuálně nabízet. Bude také možné změřit, jak se o konkrétní značka nebo celém odvětví vnímáno.

Uživatelé by neměli mít strach  ze ztráty svých osobních údajů, ubezpečuje Facebook. Jak společnost uvádí, nebudou prodávány žádné informace o konkrétních uživatelích a v analýzách se nepoužijí jakékoli identifikující prvky. Ze sledování a sběru dat bude také vyňat chat komunikátor Messenger. Facebook hodlá nabízet data jako anonymní agregované databáze, interppretace a analýzy sloužící zadavatelům pro přesně cílenou reklamu či jiná obchodní a marketingová rozhodnutí.

V tuto chvíli budou Topic Data nabídnuta pouze limitovanému počtu prověřených a Facebookem schválených partnerů, a to jen ve Spojených státech a Velké Británii. Expanze a rozšíření dostupnosti na další trhy vyloučeno není, nebylo však nijak specifikováno. Dá se však předpokládat, že v případě úspěšného startu se Topic Data brzy rozšíří do celého světa.

Petr Nutil