V posledních měsících se zvýšily ceny téměř všeho a nyní by podle německého dopravního odborového svazu EVG mělo dojít ke zvýšení mezd i u Deutsche Bahn. Podle jednoho z odborníků však existují i jiné důvody, proč se v současné době tak tvrdě bojuje v kolektivním vyjednávání. Informace přinesla německá agentura DPA. Německý odborový svaz EVG oznámil už zkraje června možnost dalších výstražných stávek ve sporu o kolektivní smlouvu ve společnosti Deutsche Bahn.
Deutsche Bahn řeší už několik měsíců konflikt o kolektivní smlouvu s železničním odborovým svazem EVG.
Dráhy slíbily postupné zvýšení o dvanáct procent pro nižší mzdové skupiny. Střední skupiny mají dostat celkem o deset procent více a vyšší skupiny o osm procent. K prvnímu zvýšení má dojít ještě letos. Kromě toho bude postupně vyplácen inflační kompenzační bonus v celkové výši 2 850 eur, který bude od července vyplácen ve dvou krocích bez daně a odvodů. Má trvat dva roky.
Odbory naopak požadují pevnou částku ve výši nejméně 650 eur měsíčně navíc, respektive dvanáct procent pro vyšší mzdové skupiny. Podle jejich představ by měla trvat jeden rok. EVG zatím jednorázové platby striktně odmítá.
Politolog Wolfgang Schroeder nyní čekává v konfliktu o kolektivní vyjednávání na železnici další varovné stávky, což v podstatě avizují i odboráři.
„Nevypadá to, že by se to dalo vyřešit bez výstražné stávky,“ řekl Schroeder tiskové agentuře DPA krátce před dalším kolem vyjednávání.
Odborník z Kasselské univerzity se odvolával především na vysokou inflaci a vysoké očekávání zaměstnanců ohledně výsledku vyjednávání, vyvolané také nedostatkem pracovních sil. Kromě toho je třeba stále brát v úvahu konkurenci mezi EVG a Gewerkschaft deutscher Lokomotivführer (GDL).
EVG je v posledních letech v defenzivě, „protože GDL, dynamický odborový svaz s proaktivním přístupem, ji vykoupil a veřejnost si vytvořila představu, že EVG je příliš kooperativní odborový svaz“, řekl Schroeder.
EVG to chce nyní dát najevo tvrdším vyjednávacím postojem: „My jsme tady ti silní, my jsme ti dynamičtí a děláme tak dobrou politiku, že v rámci této skupiny není vůbec potřeba druhý odborový svaz.
Současně dodal, že ani Deutsche Bahn zatím nijak zvlášť nespolupracuje.
„Jistě, železniční skupina je v obtížné situaci. Ale nezlepší se tím, že se ji budeme snažit řešit na zádech zaměstnanců,“ řekl Schroeder.
Dráhy a EVG jednají o zvýšení mezd od konce února. Zejména na začátku byla jednání velmi tvrdá, i nyní jsou obě strany v mnoha důležitých bodech stále poměrně daleko od sebe.
Odbory požadují pro dobrých 180 000 zaměstnanců minimálně o 650 eur měsíčně více, resp. dvanáct procent pro vyšší mzdové skupiny. Dráhy nedávno nabídly dvanáctiprocentní postupné zvýšení pro nižší mzdové skupiny. Střední skupiny mají dostat celkem o deset procent více a vyšší skupiny o osm procent. K prvnímu zvýšení má dojít ještě letos. Kromě toho bude postupně vyplaceno celkem 2 850 eur jako kompenzace inflace. Doba platnosti dohody má být 24 měsíců. Odbory chtějí pouze dvanáctiměsíční lhůtu a také chtějí zvýšení pevnou sazbou namísto procentuálního zvýšení, aby posílily nižší příjmové skupiny.
Dlouhé smluvní období je přitom pro DB důležité, aby měla „jistotu plánování a aby další stávky nebránily železnici v jejím způsobu práce“, uvedl Schroeder. Kromě toho podle něj vedení DB sleduje strategii, že prostřednictvím tarifní politiky nemůže napravovat to, co není v jeho kompetenci, jako je například růst cen v důsledku vysoké inflace.
Podle Schroedera požadavky GDL oznámené minulé pondělí pro jejich podzimní jednání o kolektivní smlouvě ztížily dohodu mezi EVG a DB, „protože s tímto požadavkem je jasné, že laťka byla nastavena velmi vysoko. A pokud by EVG přistoupila na postup vedení železnic již v počáteční fázi, mohl by opět vzniknout dojem, že EVG je odborový svaz, který ustupuje, a GDL je odborový svaz, který klade požadavky“. To by bylo v rozporu s dojmem, který chtělo EVG v posledních týdnech a měsících vytvořit, „totiž dát najevo, že jsme pány procesu a silným odborovým svazem v rámci koncernu“.
GDL má s DB mírový závazek do konce října, poté začne vyjednávání pro 8 000 zaměstnanců společnosti.
(nik)