INZERCE

Exoskelet: Zrození superdělníka

Z vědeckofantastických filmů míří exoskelety do reálného světa. Dělníky jimi začíná vybavovat například letecký výrobce Lockheed Martin.

Exoskeleton Fortis

Manipulace s nástroji je v průmyslovém prostředí denní rutinou a může být velice fyzicky náročná. Americký letecký výrobce Lockheed Martin ( LMT ) po šesti letech vývoje začal své pracovníky vybavovat exoskeletem Fortis, umožňujícím používání těžkých nástrojů tak, jako by nevážily takřka nic.

A nejde jen o hmotnost samotnou. Exoskeleton minimalizuje zpětné rázy, což kromě redukce negativních zdravotních důsledků vede ke snížení únavy dělníků a zvýšení produktivity. Jednoduše řečeno, „exoskelet zvyšuje fyzické schopnosti a vytrvalost,“ říká Patricia Aelker, manažerka LMT. Uživatel pouze vede nástroj tam, kde má být, aniž by nesl jeho váhu, dodává.

Jak v praxi použití exoskeletonu vypadá, se podívejte zde:

Detailnější pohled pak přinesla reportáž CNN:

Fortis je čistě mechanickým exoskeletem a nevyžaduje tak napájení či baterie. Váží 12 kilogramů a umožňuje manipulaci s nástroji o hmotnosti do 36 liber ( cca 16 kilogramů ), a to ve stoje i v kleče. Je nastavitelný a tedy využitelný různě velkými lidmi. Cena tohoto zařízení zatím nebyla oznámena.

Daewoo RoboShipbuilder

RoboShipbuilder (Image Daewoo)

Na vývoji vlastního modelu pracují například i společnosti Daewoo Shipbuilding spolu s Marine Engineering. Exoskelety již otestovali přístavní dělníci na zařízení v Okpo-dong v Jižní Koreji. Stejně jako Lockheed, i Daewoo se snaží vylepšit schopnosti svých dělníků a dát jim nadlidskou sílu. Jako komplikace se však prozatím ukazuje pohyb po kluzkém či nakloněném povrchu, obtížné jsou i složitější otáčivé pohyby. Společnost Daewoo si přesto za prototypy stojí a dále pokračuje v jejich vývoji. Do budoucna by ráda zkonstruovala je exoskelet s nosností kolem 100 kilogramů, prohlásil Gilwhoan Chu, vedoucí inženýr projektu.

Petr Nutil