Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) naléhavě žádá Evropskou komisi, aby okamžitě jednala a zabránila uvalení daní na elektromobily obchodované mezi EU a Spojeným královstvím od ledna 2024. V opačném případě bude na vývoz elektromobilů z EU do Británie uvaleno 10procentní clo. To by mohlo výrobce vozidel v EU v příštích třech letech stát 4,3 miliardy eur a potenciálně snížit výrobu elektromobilů o přibližně 480 tisíc kusů, což odpovídá produkci dvou průměrně velkých automobilových továren, uvedlo sdružení v tiskové zprávě. „K apelu se jednoznačně přidáváme,“ řekl Ekonomickému deníku výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) Zdeněk Petzl.

„Británie je top 4 exportní destinací pro český automobilový průmysl, včetně přímých dodávek bateriových  elektrických modelů (BEV), takže se nás to zásadně dotýká. Případné zavedení cla tak zbytečně zhorší naši konkurenceschopnost na britském trhu, a to zejména vůči nastupující konkurenci z Číny,” zdůraznil pro Ekonomický deník Petzl. A dodal, že neschválení odsunutí této lhůty je z českého pohledu „nepochopitelné“ za situace, když s ním souhlasí i Británie.

Podle přísnějších „pravidel původu“, která mají začít platit od ledna, bude jediným způsobem, jak se těmto clům vyhnout, získávat všechny součásti baterií a některé důležité materiály pro baterie v EU/ve Spojeném království. Toho je dnes prakticky nemožné dosáhnout. Jde o brexitová pravidla a jejich úkolem  je zajistit, že elektrická auta budou muset mít baterie vyráběné buď v Británii, nebo v EU. Auta, která nesplní kritéria, budou při přepravě přes kanál La Manche v obou směrech čelit desetiprocentnímu clu nebo jiným daním. Pravidla byla navržena tak, aby chránila evropský průmysl před levnými dovozy.

„Zvyšování spotřebitelských cen evropských elektromobilů právě v době, kdy musíme bojovat o podíl na trhu tváří v tvář tvrdé mezinárodní konkurenci, není správným krokem – ani z obchodního, ani z ekologického hlediska,“ prohlásil Luca de Meo, prezident ACEA a zároveň generální ředitel skupiny Renault. „Fakticky tak předáme část trhu globálním výrobcům,” varoval.

Mohlo by vás zajímat

Evropa by měla podle něho svůj průmysl při přechodu na nulovou spotřebu podporovat, stejně jako to dělají ostatní regiony, a ne mu bránit. „Existuje velmi jednoduché a přímočaré řešení: prodloužit současné období zavádění pravidel pro baterie o tři roky. Vyzýváme Komisi, aby udělala správnou věc,” zdůraznil.

Nabíjecí stanice v norském městě Mosjøen. Foto: Pixabay

Do evropských dodavatelských řetězců baterií se masivně investuje, ale k vybudování takového rozsahu, který je potřebný pro splnění pravidel původu, je zapotřebí více času.

Pokud se mají změnit pravidla, musí být nejprve shoda mezi EU a Spojeným královstvím. Britská ministryně obchodu Kemi Badenochová předminulý týden řekla, že možnost dosažení takové dohody vidí optimisticky, připomněla ČTK Komisař EU pro vnitřní trh Thierry Breton byl však v rozhovoru v deníku The Guardian před dvěmi týdny mnohem méně vstřícný. Podle něj není dobrý nápad smlouvu o brexitu znovu otevírat jen proto, že to potřebuje automobilový průmysl.

„Pokud bylo něco vyjednáno, nemělo by se to měnit,“ řekl Breton. „Brexit mimo jiné změnil obchodní vztahy mezi Spojeným královstvím a EU,“ uvedla Evropská komise. Dohoda o brexitu je podle komise „výsledkem jednání, ve kterém se obě strany dohodly na celkové rovnováze závazků“.

Komise dodala, že cílem pravidel původu je vytvořit „silný a odolný hodnotový řetězec baterií v EU“. Podle generální ředitelky sdružení ACEA Sigrid de Vriesové není překvapivé, že výzvy průmyslu narážejí na odpor.

„Zdá se, že Evropská komise nechce nic měnit, pokud jde o témata související s brexitem. Je to politicky velmi citlivé,“ řekla De Vriesová stanici BBC. „My tomu rozumíme a nežádáme, aby se jakákoliv z těchto ujednání nějakým zásadním způsobem měnila,“ dodala.

Výkonný ředitel britské Společnosti výrobců a prodejců motorových vozidel (SMMT) Mike Hawes novinářům řekl, že podle něj dohoda bude uzavřena. Ale může to podle něj být až na poslední chvíli.

Monika Ginterová