Řidiči zájezdových autobusů by měli mít možnost volněji nakládat se svými povinnými pauzami i denní dobou odpočinku, poslanci Evropského parlamentu v minulém týdnu schválili úpravu současných pravidel. Dopravci navrhované změny vítají. Zákonem se nyní bude zabývat Rada Evropské unie.

Řidiči autobusů a autokarů by si nově mohli rozdělit povinnou přestávku v rámci čtyř a půl hodinové jízdy na více částí, než bylo možné doposud, řidiči musí ale dodržet minimální délku pauzy 15 minut. V součtu by měla být dodržená minimální doba odpočinku o délce 45 minut během cesty nebo na jejím konci.  

Pokud se řidiči zúčastní zájezdu, který trvá minimálně šest dní, budou si moci posunout denní dobu odpočinku o jednu hodinu, pokud to ovšem nebude v rozporu s bezpečností silničního provozu a pracovními podmínkami a pokud celková doba řízení v daný den nepřekročí sedm hodin. V případě, že bude zájezd trvat osm a více dní, mohou tuto možnost využít dvakrát.

Aby bylo možné využít nové možnosti odpočinku a přestávek, budou muset mít u sebe řidiči také vyplněné jízdní listy, které zaznamenávají itinerář cesty. Evropská komise nyní bude mít za úkol prozkoumat možnosti, jak formuláře digitalizovat.

Mohlo by vás zajímat

Aktualizovaná pravidla Evropské unie o dobách řízení a odpočinku pro řidiče autobusů a autokarů, kteří provozují příležitostnou dopravu, podpořilo kladně 482 europoslanců, 120 bylo proti a 20 se zdrželo hlasování.

 „Příležitostné turistické výlety se vyznačují sezónností a měnícími se okolnostmi. Přinášíme flexibilitu do pravidel řízení a odpočinku tak, aby lépe sloužila potřebám řidičů i cestujících a současně chránila bezpečnost silničního provozu,“ uvedla k tomu zpravodajka materiálu a poslankyně Evropského parlamentu Henna Virkkunenová z Finska.

Nejnovější úpravy pravidel uvítali i dopravci. Jak Ekonomickému deníku sdělil mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix, o jejich změnu usilovali už delší dobu. Práce řidiče zájezdového autobusu je z povahy věci podle Felixe výrazně odlišná od práce řidiče nákladního auta a odlišná úprava pravidel je tedy na místě. Řidič v rámci zájezdu řízením tráví jen menší část pracovní doby, další část čeká na turisty. Svůj pracovní režim také musí na rozdíl od přepravy zboží do určité míry přizpůsobit požadavkům cestujících.

To se podle Felixe týká také například nové možnosti dělení bezpečnostní přestávky. „Cestující obvykle nepotřebují ani půl hodiny, aby se při cestě protáhli, nebudou muset zbytečně čekat minimálně půl hodiny, než řidiči alespoň část přestávky uplyne. Podobně řidič dost dobře nemůže účastníky zájezdu večer vyhánět od večeře z důvodu, že mu končí pracovní doba, proto je prodloužení o hodinu vítané,“ podotkl Martin Felix.

Dodal, že by se nyní měl zlepšit servis pro cestující i odstranit zbytečný stres řidičů zájezdových autobusů z hrozby pokut za to, že jim vyhověli. „Z našeho pohledu je to win-win situace. Doufáme, že nová pravidla budou účinná ještě před hlavní turistickou sezónou,“ uvedl mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix.

Tereza Čapková