Agentura Evropské unie pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER) a Rada evropských energetických regulačních orgánů (CEER) zveřejnily dokument, ve kterém přezkoumaly vnitrostátní přístupy k takzvaným předvídavým investicím. Obě instituce doporučují způsoby, jak usnadnit nezbytné prosazování předpisů v oblasti elektrické sítě, aby byly splněny cíle Evropské unie v oblasti klimatu a energetiky.

Cílem tohoto dokumentu je přispět k diskusím (a opatřením, která mají být přijata) o předběžných investicích předpokládaných v rámci akčního plánu Evropské komise pro rozvodné sítě s cílem urychlit rozvoj inteligentních elektrických sítí a podpořit zavádění obnovitelných zdrojů energie.

Dokument samotný je k dispozici ZDE.

Tento dokument, který si vyžádala Evropská komise v návaznosti na 9. fórum o energetické infrastruktuře (červen 2023), analyzuje hlavní překážky předvídavých investic a poskytuje soubor doporučení na podporu vnitrostátních systémů pobídek k jejich překonání.

Mohlo by vás zajímat

Co jsou to anticipační investice?

Předvídavé investice posilují síť na základě předpokládaných potenciálních budoucích potřeb, které jdou nad rámec potvrzených potřeb výroby a poptávky.

Na jedné straně to pomůže zajistit, aby energetické sítě byly vhodné pro rychlé využívání obnovitelných zdrojů energie (OZE), čímž se zabrání zpoždění připojení OZE způsobenému pomalejším rozšiřováním kapacity sítě.

Na druhou stranu investice do předběžných investic s sebou nesou riziko, že se mohou ukázat jako nedostatečně využité, přinejmenším do doby, než dojde k vývoji na straně výroby.

Součástí kritické infrastruktury České republiky je například přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně, která je schopna vykrývat výpadky elektrické energie. Foto: ČEZ

Jaká jsou hlavní zjištění?

Při přezkumu stávajících vnitrostátních regulačních rámců pro investice do energetické infrastruktury agentury ACER a CEER zjistily, že:

Důraz by měl být kladen na provádění: několik vnitrostátních regulačních orgánů uvedlo, že nejsou zapotřebí další opatření na vnitrostátní úrovni s předběžnými investicemi, ale vyzvalo k řádnému provedení již předpokládaných opatření.

Provozovatelé soustav často při plánování zaujímají prozíravý přístup a předvídají budoucí výrobu a poptávku (včetně požadavků na připojení obnovitelných zdrojů energie k síti, dobíjecí infrastruktury elektrických vozidel nebo jiných faktorů rozšiřování sítě).

Na předvídavé investice se vztahuje stejný regulační režim jako na jiné typy investic do sítě. Na obě se vztahují stejné regulační pobídky a sankce, jakož i stejný proces uznávání nákladů.

Jak zní doporučení energetických regulačních orgánů?

V souladu s doporučeními uvedenými ve zprávě agentury ACER o hodnocení investic, posuzování rizik a regulačních pobídkách pro projekty energetických sítí (červen 2023) agentury ACER a CEER doporučují:

  • Posílení úlohy energetických regulačních orgánů (a nástrojů, které mají k dispozici) při posuzování potřeb a projektů v oblasti energetické infrastruktury; usnadnit rozhodovací proces vnitrostátního regulačního orgánu snížením nejistoty ohledně vývoje nových způsobů využívání sítí (např. mezi tyto nástroje patří určení oblastí pro urychlení využívání obnovitelných zdrojů, lepší analýza využívání elektrického dobíjení ve scénářích plánu sítě).
  • Povzbuzování uživatelů elektrických sítí (jako jsou výrobci), aby co nejdříve nahlásili své potenciální požadavky na připojení (včetně požadavků na kapacitu a plánovaných umístění).
  • Zlepšení koordinace a výměny informací mezi budoucími uživateli sítě, provozovateli sítí a energetickými regulačními orgány jako základ pro urychlení regulačního schvalování investic do sítí. Je například třeba lépe konzultovat scénáře plánování sítě a priority při řešení potřeb posílení.
  • Provozovatelé elektroenergetických přenosových soustav (pod dohledem energetického regulačního orgánu) zlepší způsob zjišťování potřeb přenosu elektřiny tím, že poskytnou podrobnou analýzu (s vyšší prostorovou granularitou na evropské a vnitrostátní úrovni) a transparentnost svých výsledků.
  • Země, které mají samostatná regulační schválení pro udělování povolení a výstavbu, aby se urychlila realizace projektu a minimalizovaly se „utopené náklady“ v případě, že projekt nebude potřeba.
  • Regulátoři vyhodnocují potenciální ztrátu blahobytu v důsledku „příliš brzké“ nebo „příliš pozdní“ realizace projektů.

(nik)