INZERCE

Průměr Evropské unie představoval 42 mrtvých na milion obyvatel. Světový průměr je přitom více než 180. Foto: Pixabay

Evropské silnice jsou jedny z nejbezpečnějších na světě. V České republice na nich zemře 48 lidí na milion obyvatel

Každý rok přijdou na evropských silnicích o život tisíce lidí a další jsou při nehodách vážně zraněni. Mezi lety 2010 až 2020 se počet úmrtí na silnicích v České republice i v celoevropském průměru snížil o 36 procent. Ve srovnání s rokem 2019, kdy došlo k 22 800 smrtelným úrazům, přišlo v roce 2020 o život na silnicích Evropské unie o čtyři tisíce lidí méně. 

Předběžné údaje ukazují, že osmnáct členských zemí zaznamenalo dosud nejnižší počet úmrtí. Nejbezpečnější silnice s osmnácti mrtvými na jeden milion obyvatel, má stále Švédsko. Na opačném konci je Rumunsko, které za loňský rok hlásilo nejvyšší míru, konkrétně 85 usmrcení na jeden milion obyvatel. Vyplývá to ze statistiky uvedených Evropským parlamentem.

Lehce za evropským průměrem

Přepočítáno na milion obyvatel bylo v České republice za rok 2020 na silnicích usmrceno 48 osob, což je o deset méně než za rok předešlý. Průměr Evropské unie představoval 42 mrtvých na milion obyvatel. Světový průměr je přitom více než 180.

V důsledku pandemie koronaviru se snížila intenzita dopravy, což má na čísla nepochybně dopad, který ale lze jen těžko měřit.

Tři ze čtyř obětí byli muži

Dvanáct procent obětí autonehod v Evropské unii za rok 2018 tvořili mladí lidé ve věku od 18 do 24 let, přestože podíl této věkové skupiny v evropské populaci je osm procent. Z toho vyplývá, že mladí lidé jsou smrtelnou nehodou ohroženi víc než jiné skupiny. A to přesto, že od roku 2010 počet úmrtí v této věkové kategorii klesl o 43 procent. 

Smrtelných nehod lidí starších 65 let také přibylo. Z 22 procent v roce 2010 na 28 procent v roce 2018. Odpovídá to demografickému trendu stárnutí populace.

Celkem 76 procent smrtelných obětí autonehod tvořili muži a 24 procent ženy. Děti mladší patnácti let jsou mezi oběťmi ve dvou procentech případů. Tento trend se od roku 2010 víceméně nemění.

Nová pravidla, větší ochrana pro oběti nehod

Letos v červenci schválili poslanci z parlamentního výboru pro ochranu spotřebitele pravidla pro pojištění motorových vozidel, která lépe chrání oběti dopravních nehod v rámci celé Evropské unie. Nové předpisy musí ještě schválit v plénu celý Parlament, poté budou mít členské státy dva roky na jejich implementaci.

Zdroj: Evropská komise

Očekává se, že v nadcházejících měsících budou poslanci hlasovat také o usnesení, které se týká rámce evropské politiky v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Parlament v něm stanoví hlavní kroky potřebné k dosažení cíle nulové úmrtnosti na evropských silnicích do roku 2050. 

Nižší rychlost a další bezpečnostní prvky

Mezi ně patří bezpečné rychlostní limity, nulová tolerance pro řízení pod vlivem alkoholu a další bezpečnostní prvky v souvislosti s infrastrukturou a vozidly. Je to reakce na rámec politiky Evropské unie v oblasti bezpečnosti silničního provozu na období 2021–2030 – Další kroky směrem k „Vizi Nula“. 

Podle nových evropských pravidel schválených v dubnu tohoto roku bude rozšířena povinná výbava nových automobilů o moderní bezpečnostní technologie. Bezpečnostní prvky jako systém inteligentního přizpůsobení rychlosti či vyspělý systém nouzového brzdění, by od května 2022 měly být povinně součástí všech nových vozidel.

Očekává se, že povinné bezpečnostní technologie by pak mohly zachránit více než 25 tisíc životů a vyhnout se nejméně 140 tisícům vážným zraněním do roku 2038, vzhledem k tomu, že skoro všechny dopravní nehody má na svědomí lidská chyba.

Tomáš Rovný