Národní plán rozvoje sítí nové generace byl podroben drtivé kritice v připomínkovém řízení. 14 miliard z Bruselu je Česku zase o něco dál.

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) na konci minulého roku splnilo svůj slib a předložilo do připomínkového řízení novou, v pořadí již sedmou, verzi „Národního plánu rozvoje sítí nové generace“ (NPRSNG). Ten má sloužit jako jedna ze základních podmínek pro možnost využít na rozvoj NGA sítí prostředky z evropských fondů. Podle stanovisek jednotlivých resortů, ale i Hospodářské komory či Svazu průmyslu a dopravy, které má Ekonomický deník k dispozici, však MPO sklidilo zdrcující kritiku a termín schválení „Plánu“ se tak opět pravděpodobně oddálí.

V minulém roce došlo k zásadnímu střetu mezi ministry průmyslu a vnitra Janem Mládkem a Milanem Chovancem, kdy vnitro mělo ambici přebrat Mládkovu resortu kompetence v oblasti rozvoje NGA sítí. Vnitro dokonce předložilo alternativní podobu „Plánu“ a snažilo se ji uplatnit v připomínkovém řízení jako komplexní pozměňovací návrh, což vzbudilo odpor nejen ministra Mládka, ale i odborné veřejnosti, sektoru a v neposlední řadě i vládních legislativců. Spor pak musel řešit premiér Bohuslav Sobotka, který zprostředkoval dohodu mezi oběma ministry, jejímž výsledkem bylo, že MPO zůstaly kompetence v oblasti veřejných sítí a vnitro bude mít na starosti rozvoj sítí neveřejných. Vnitro také podle této dohody má vést tzv. Registr pasivní infrastruktury a má být tzv. Jednotným informačním místem, což znamená, že se u něj budou sbíhat strategické informace mj. o plánech jednotlivých aktérů v oblasti investičních záměrů v rozvoji sítí.

Mládkův resort měl zase do konce roku předložit novou verzi NPRSNG, která by reflektovala jak tuto dohodu, tak především by měla splňovat kritéria tzv. předběžné podmínky tak, aby bylo možné nastartovat proces čerpání evropských fondů pro investice do rozvoje NGA sítí. To se však podle všeho MPO nepovedlo. „Bohužel drtivou většinu problému aktuální verze nevyřešila, zejména pak stále přetrvává problém s nesplněním požadavků na plán vyplývajících z kritérií předběžné podmínky 2.2, zejména pak u kritéria ‚Plán investic do infrastruktury vycházející z ekonomické analýzy a zohledňující stávající soukromou a veřejnou infrastrukturu a plánované investice‘ (např. v dokumentu není požadovaný plán investic, které by vycházely z ekonomické analýzy, čímž by došlo ke komparaci nákladů a přínosů, návratnosti – nejsou dopracovány mapy existujících soukromých a veřejných infrastruktur a plánovaných investic, jakož i údaje o pokrytí a zavádění; chybí např. popis mechanismu, jak bude tento plán v čase aktualizován) a ‚Opatření k podnícení soukromých investic‘ (např. NP neobsahuje téměř žádná adresná opatření; NP NGN hovoří o tom, že podmínky budou specifikovány výzvami, čímž naplnění kritéria posouvá za horizont schválení NPNGN), případně i u dalších kritérií (či subkritérií)“, píše ve svých připomínkách hlavní česká „autorita“ v oblasti metodiky čerpání evropských fondů, Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR). Dokument podle MMR také „zcela postrádá návrhovou část, která by stanovila cíle, priority a opatření, kterých je nutno dosáhnout“. Tvrzení MPO, že toho bude dosaženo na úrovni plánování výzev, je podle názoru MMR nedostačující. „Role strategie/koncepce je předurčit to, co bude dále z dotačních titulů možno financovat (tj. NPNGN determinuje intervence, které vstupují do výzev OP PIK a o kterých pak v detailu probíhá diskuse na plánovacích komisích),“ píše se v připomínkách MMR, které navrhuje materiál přepracovat tak, aby splňoval kritéria tzv. předběžné podmínky.

Ze stejného důvodu kritizuje sedmou verzi NPRSNG ministr pro legislativu a lidská práva Jiří Dienstbier. „Předkládaný materiál však nepřichází s konkrétní vizí, natožpak definicí výsledných cílů financování z dotačních titulů Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Předjímat jednotlivá řešení na úrovni výzev není dostačující. Materiál současně není podpořen žádnými relevantními a kvalifikovanými ekonomickými analýzami či výhledy. Ve svém důsledku Národní plán rozvoje sítí nové generace nijak nepřispívá k naplňování ex ante kondicionality 2.2 Infrastruktura přístupových sítí nové generace a vede k obavě, že ve svém důsledku povede ke ztrátám v čerpání evropských dotací,“ píše svému stranickému kolegovi Mládkovi Dienstbier a taktéž navrhuje materiál přepracovat.

Že sedmá verze NPRSNG z dílny MPO nesplňuje kritéria tzv. předběžné podmínky, se domnívá i místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace Pavel Bělobrádek. Podle něj chybí především plán investic do infrastruktury vycházející z ekonomické analýzy a zohledňující stávající soukromou a veřejnou infrastrukturu a plánované investice.

„Prokazatelné zapojení zúčastněných stran (neobsahuje); mapy existujících soukromých a veřejných infrastruktur a plánovaných investic, včetně údajů o pokrytí a využití (neobsahuje); popis prioritizace investic v oblastech postižených tržním selháním (neobsahuje, prioritizuje investice na základě nařízení vlády); cíle pokrytí a využití a ukazatele, které umožní srovnání s relevantními ukazateli Digitální agendy pro Evropu (neobsahuje ani jedno); seznam plánovaných investic v průběhu programového období (včetně odhadovaných nákladů), jehož cílem je dosažení vysoké rychlosti realizace úkolů plánovaných pro rok 2020 v rámci Digitální agendy pro Evropu, a popis způsobu pravidelné aktualizace tohoto seznamu. (neobsahuje ani jedno),“ vyjmenovává Bělobrádek konkrétně chyby materiálu. Ze stejného důvodu kritizuje sedmou verzi NPRSNG i Český telekomunikační úřad, ale i další ministerstva, která poukazují na vysoké riziko ztráty možnosti čerpat evropské prostředky na rozvoj NGA sítí.

Zásadní připomínky k materiálu uplatnilo celkem 11 připomínkových míst. Většina z nich také upozorňuje, že MPO sice splnilo formálně svůj úkol předložit plán do konce roku 2015, avšak za tu cenu, že nezapracovalo připomínky, které resorty a svazy či Hospodářská komory předložily v předešlém legislativním procesu. V této souvislosti je na místě připomenout, že MPO požádalo premiéra o posunutí termínu předložení nové verze NPRSNG do poloviny roku 2016, čemuž ale Bohuslav Sobotka nevyhověl. Kritiku si tak MPO vysloužilo i ze strany odborné veřejnosti a sektoru, neboť přes svůj příslib projednat jej s jeho zástupci tak v tomto případě neučinil.

A zdá se, že v pozadí stále vyčkává na svoji šanci v oblasti IT sektoru stále ambicióznější ministerstvo vnitra. To totiž uvodilo své připomínky k NPRSNG větou, značící „ozbrojené příměří“: „Na základě předešlých dohod na úrovni předsedy vlády, ministra průmyslu a obchodu a ministra vnitra jsou připomínky zaměřeny na korekci jednotlivých parametrů plynoucí z těchto dohod. Ministerstvo vnitra nehodnotí kvalitu předloženého dokumentu a nevznáší připomínky, které by pozměňovaly záměr předkladatele“.

-red-