Dobudování páteřní sítě dálnic, posílení role osobní i nákladní železniční dopravy či vybudování infrastruktury pro auta poháněná elektřinou a vodíkem. Takové jsou priority Operačního fondu Doprava 3, uvedené v programovém dokumentu určeném pro posouzení v mezirezortním připomínkovém řízení. Česká republika může na dopravní projekty v období let 2021 až 2027 čerpat evropské peníze v rozsahu až 4,86 miliardy eur (125 miliard korun).

Jedním z cílů Operačního fondu Doprava 3 (OPD3) je zvrátit trend rostoucích emisí oxidu uhličitého z dopravy. Jen za období let 2000 až 2018 se tyto emise zvýšily o 66 procent. Dotace mají přispět ke snížení poklesu podílu fosilních paliv na této spotřebě energie. Ten se dnes pohybuje kolem 91 procent. Změnu má podle plánů ministerstva dopravy přinést hlavně rostoucí podpora pro elektromobilitu a vozidla s pohonem na vodík

Mezi priority OPD3 tak patří třeba podpora budování dobíjecích stanic pro elektromobily. Do roku 2030 bude zapotřebí vybudovat minimálně 19 tisíc dobíjecích bodů, aby po silnicích mohlo jezdit nejméně 220 tisíc elektrických vozidel do roku 2030. Skromnější jsou cíle v oblasti vodíku, tady se hovoří o výstavbě minimálně 15 vodíkových stanic do roku 2025 a zhruba 80 vodíkových stanic do roku 2030.

To nejdražší má platit CEF

Co se týká velkých stavebních projektů na železnici, tady předkladatelé návrhu očekávají, že většina projektů na páteřní síti TEN-T bude financována z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Ten by mohl financovat první vysokorychlostní tratě na českém území i posílení Baltsko – jadranského tranzitního koridoru přes Brno a Přerov.

Co se týká OPD3, nejvýznamnější investice budou v příštích sedmi letech směřovat do tratí Ústí nad Labem – Chomutov – Cheb, Děčín – Kolín – Havlíčkův Brod – Brno, Plzeň – České Budějovice, Praha – České Budějovice a železničního spojení z centra Prahy na Letiště Václava Havla. Ze železničních stanic projdou rekonstrukcí například stanice Chomutov, Čáslav, Tišnov a Brno-Královo Pole. OPD3 bude podporovat také zavádění systémů ETCS a ERTMS na dalších tratích, rozvoj intermodální dopravy či obnovu železničních vleček. Nákup železničních vozidel z OPD3 nebude podporován.

Pohodlnější cesty do Rakouska a Polska

Návrh OPD3 zmiňuje také prioritní silniční stavby, mezi něž patří dobudování dálnic D35, D6 a D55. Financovat bude také přeshraniční úseky dálnic, které nebudou podpořeny z CEF. Jedná se o úseky dálnic D52 z Pohořelic a D3 z Českých Budějovic směrem do Rakouska a D11 z Jaroměře na hranici s Polskem. Zásadní stavby jsou v plánu také na vnějším silničním okruhu kolem Prahy, kde je nejpřipravenější výstavba úseku D1 – Běchovice a zkapacitnění navazujícího úseku Běchovice – Satalice.

Materiál zmiňuje také podporu rozvoje městské drážní dopravy včetně obnovy vozového parku. Předmětem podporovaných investic do tratí by mělo být převedení nejvytíženějších autobusových linek do elektrické trakce, dokončení připravovaných tratí do lokalit s vysokou hustotou osídlení či efektivnější provoz v dopravně vysoce exponovaných místech.

Mohlo by vás zajímat

David Tramba