INZERCE

Začátek výroby vozu KAROQ Škody Auto v Kvasinách. Foto: Škoda Auto

Evropské automobilky na rozcestí. Poptávka kolísá, výroba vázne

Situace pro výrobce automobilů se v Evropské unii nevyvíjí příliš růžově. Hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil na sociální síti LinkedIn upozornil na to, že v loňském roce téměř třetina klíčových výrobních závodů pěti největších evropských automobilek využívala méně než polovinu své výrobní kapacity. Na to, že od koronavirové pandemie výrobci i jejich dodavatelé nepracují v optimálních režimech vytížení závodů, poukázal také odborník mezinárodní poradenské společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap.

„Situaci výrazně komplikuje potřeba vyrábět odlišné pohony, na něž jsou specializované některé továrny a nastavené jejich dodavatelské řetězce. Je tak složitější mít rovnoměrné vytížení kapacit při nerovnoměrné a kolísající poptávce po různých pohonech,“ sdělil Ekonomickému deníku Knap.

Dodal, že situace je proměnlivá a evropský trh ztratil několik milionů vozů, na které se postupně budovaly kapacity do roku 2019. Dlouhodobě se podle Knapa také prosazují výrobci, kteří vozy dovážejí. „Výrazné je to v případě japonských výrobců, kterým v poslední době pomáhal i oslabený jen. Rostoucí konkurence výrobců, kteří dovážejí v segmentech elektromobilů a hybridů je také nepříjemná,“ poznamenal Knap. Evropští výrobci podle něj hledají výrobní alternativy, protože jejich evropské závody vycházejí nákladově draze.

Knap se na svém profilu na sociální síti LinkedIn vrátil také k srpnovým evropským registracím automobilů, citoval údaje Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA), podle které registrace nových automobilů meziročně klesly o 18,3 procenta. Zásah podle Knapa utrpěly elektromobily a jejich podíl na trhu klesl z 21 procent na 14,4 procenta. Meziroční pokles se podle analytika očekával, protože loňský srpen byl v Německu posledním „dotovaným měsícem“.

„Také pomalý tok nových objednávek naznačuje, že se časy skutečně zhoršují. S rostoucími obavami o cenovou dostupnost i nabíjecí infrastrukturu se zdá, že je cesta pro elektromobily náročná,“ zmínil Knap.

Většina české automobilové výroby míří do zahraničí

V České republice výroba vzrostla za osm měsíců o 5,5 procenta na 973 560 vozů. Tuzemský autoprůmysl tak pokračoval v růstové trajektorii a dařilo se mu lépe, než evropskému trhu nových vozidel, který rostl tempem 1,4 procenta, uvedl to výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) Zdeněk Petzl.

Výrobě vozidel domácích značek se tak růst podle Petzla daří i navzdory mírnému ochlazení na hlavních evropských trzích, ale i omezenému provozu letních měsíců, který firmy využívají k preventivní údržbě, instalaci nových robotů a celkovému navýšení automatizace výroby.

Největší domácí automobilka Škoda Auto vyrobila podle Sdružení automobilového průmyslu ve svých tuzemských závodech v období od ledna do srpna 598 115 osobních automobilů, jde o nárůst o 3,7 procenta. Elektrických vozů (BEV a PHEV) sjelo z výrobních linek 51 396, jde o 8,6 procenta z celkové produkce značky. Z toho bylo 43 503 vozidel bateriových a 7 893 vozidel plug-in hybridních.

V nošovickém závodě automobilky Hyundai bylo za prvních osm měsíců vyrobeno celkem 224 050 vozidel, je to o 50 vozidel méně než ve stejném období loňského roku. Z celkového počtu vozidel mělo 23 198 čistě elektrický a 14 748 plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy, vyrobené v nošovické automobilce tvoří téměř 17 procent z celkové produkce.

Z výrobní linky Toyoty Motor Manufacturing v Kolíně sjelo v tomto roce 151 395 automobilů, tedy o 24,5 procenta vozidel více než ve stejném období minulého roku, které bylo ovlivněno odstávkami ve výrobě, způsobenými nedostatky některých výrobních dílů. Téměř polovinu produkce představovaly hybridní vozy Yaris HV.

Analytik České spořitelny Radek Novák v odvětvové analýze českého automobilového průmyslu zmiňuje, že výroba všech motorových vozidel v České republice se od roku 2005 do roku 2023 více než zdvojnásobila. V roce 2023 sjelo podle Nováka z českých linek 1,405 milionu vozů a naprostá většina tuzemské výroby motorových vozidel podle něj směřuje na export, loni to bylo 92 procent produkce.

Český automobilový sektor zaměstnává podle Nováka přímo šestinu celého zpracovatelského průmyslu a je odběratelem výrobků od řady dalších odvětví. Na tržbách zpracovatelského průmyslu se český automotive podílí 24 procenty, na jeho přidané hodnotě 17 procenty a na celkovém vývozu Česka 27 procenty.

Výroba elektrických vozů se v Česku podle Nováka výrazněji rozjela v roce 2021. Za rok 2023 bylo v zemi celkem vyprodukováno 181 tisíc osobních aut na čistě bateriové pohony a plug-in hybridy. Ty se na celkové výrobě osobních aut podílely bezmála 13 procenty. Jak ale Novák upozornil za první pololetí roku 2024 výroba osobních elektromobilů, bateriových elektrických vozidel i plug-in hybridů, v České republice výrazně poklesla, meziročně celkem o 32 procent. Jejich podíl na celkové výrobě se snížil na osm procent.

Celkový počet registrovaných osobních aut v Česku se podle Nováka od roku 2011 do roku 2023 zvýšil o dva miliony na 6,6 milionu aut. Průměrné stáří dosáhlo v roce 2023 už 16,2 roku, ještě před pěti lety to bylo 14,8 let.

Tereza Čapková