Transformace evropského automobilového průmyslu se pod bruselskou taktovkou blíží do rozhodující fáze. Začalo hledání kompromisu mezi klimatickým odhodláním Evropské komise a voláním automobilového průmyslu po menší regulaci. Po prvním kole, jež se ještě hrálo v rukavičkách, není o mnoho jasněji.

Šéf evropské klimatické komise Wopke Hoekstra zahájil 12. února činnost pracovní skupiny pro „čistý přechod a dekarbonizaci“ v rámci strategického dialogu o budoucnosti automobilového průmyslu, který dva týdny předtím zahájila předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen. Rozhovor se zástupci průmyslu a dalšími zúčastněnými stranami se zaměřil na přechod na čistou mobilitu.

Tato pracovní skupina je první ze čtyř takových skupin, které předsedkyně Komise jmenovala, aby se zabývaly problémy evropských automobilek.  Komisař Stéphane Séjourné se bude zabývat průmyslovým hodnotovým řetězcem, komisařka Henna Virkkunen má dohlížet na technologické a digitální inovace a komisařka Roxana Mînzatu je pověřena vedením debaty o dovednostech a sociálních aspektech v odvětví.

Jednání mají sloužit jako podklad pro následný akční plán EK pro budoucnost automobilové branže. Tento plán by měl představit komisař Apostolos Tzitzikostas 5. března, pět týdnů poté, co Komise strategický dialog spustila.

Mohlo by vás zajímat

Problémy vlastní provenience

Ony čtyři skupiny i komisař Tzitzikostas budou mít práce nad hlavu. Automobilový průmysl EU čelí dvojí výzvě: velmi nákladnému přechodu na elektromobily, který ještě zhoršují prudce rostoucí ceny energie. Obojí je přímým důsledkem souboru přístupů EU známých celkově jako Green Deal.

Záměrem Evropské komise je, aby elektromobily do roku 2035 nahradily výrobu automobilů poháněných spalovacími motory. To staví automobilky před hlavolam: jak tomu požadavku dostát a zároveň zůstat v zisku?

Žádné zřejmé odpovědi nejsou k dispozici. Přímým důsledkem výše uvedené politiky je ostrá konkurence levnějších asijských výrobců, která již nyní způsobuje, že evropské automobilky propouštějí. Je jisté, že přechod k elektromobilitě tento trend nijak nezastaví. (Podívejte se na debatu o problémech tohoto odvětví v podcastu zpravodajského portálu EU Perspectives).

Problémy tohoto odvětví dále umocňují hrozby americké Trumpovy administrativy, že zavede vysoká dovozní cla. Současně jsou cla, o nichž uvažuje Evropská unie, na dovážené asijské elektromobily dvousečnou zbraní: dovážené automobily by zdražily, ale s nimi i několik klíčových složek evropské produkce.

Mnoho času nezbývá

To je oříšek, jehož rozlousknutí může být nad síly akčního plánu. Automobilky však cítí, že jim zbývá jen málo času na rozmyšlenou. „Za pár týdnů budeme mít akční plán, ale to je stále jen plán. Potřebujeme skutečné činy,“ řekla Sigrid de Vries, generální ředitelka Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), pro tisk po prvním zasedání strategického dialogu 30. ledna.

Zdá se, že Komise se ocitla mezi dvěma mlýnskými kameny. Nechce ustoupit od svého klimatického odhodlání a zároveň uznává potřebu „uvolnit inovační sílu evropských podniků“, jak se vyjádřila předsedkyně EK Ursula von der Leyen při oznámení dialogu.

Zástupci průmyslu jsou neoblomní, že to znamená víc než jen slovní projev. „Musíme zajistit, aby se Evropa jako celek stala globálně konkurenceschopnější, aby mohla konkurovat Číně a USA,“ zdůraznila de Vries v tiskovém prohlášení. „To znamená uvolnit inovační kapacitu průmyslu a zároveň učinit výrobu v Evropě dostupnější a ziskovější. Zásadní význam má snížení nákladů na energii a regulační zátěže. Musíme zefektivnit povolování a odstranit překážky, které brání pokroku, a méně se zaměřit na diktování pravidel a více na pobídky k růstu.“

Počítejte s námi, ale…

Ačkoli se zdá, že to jde přímo proti duchu Green Deali, v době psaní tohoto článku ještě nešlo docela do tuhého. Zdá se, že zástupci výrobců nechtějí přímo oponovat zelenému zaujetí Evropské komise – ale jejich opatrné citace v tisku zdůrazňují naléhavost, již ve své situaci pociťují. „Automobilový průmysl EU je i nadále plně odhodlán a ekonomicky investuje do přechodu na bezemisní mobilitu,“ nechal se slyšet Ola Källenius, generální ředitel společnosti Mercedes-Benz a prezident ACEA. „Jediným způsobem, jak tento přechod úspěšně uskutečnit, je však nechat transformaci řídit trhem a poptávkou. Na tomto předpokladu musí být připravovaný akční plán postaven.“

Podobně se vyjádřil i Christian Levin, generální ředitel společnosti Traton, Scania a předseda Rady pro užitková vozidla. „Výrobci užitkových vozidel vyjádřili podporu ambiciózním klimatickým cílům, ale zdůraznili, že samotné cíle nestačí. Nezbytné je rychlé zavádění infrastruktury a další příznivé podmínky, jako je parita celkových nákladů na vlastnictví a opatření na straně poptávky,“ upozornil Levin v tiskovém prohlášení ACEA.