Od 3. prosince nakoupíte v jakémkoliv e-shopu v EU bez bariér. Již nebude možné návštěvníky diskriminovat z důvodu lokality, internetového připojení nebo kvůli tomu jakou mají platební kartu. Co konkrétně se začátkem měsíce změnilo?
Možná jste někdy na diskuzním fórum narazili na zaručený návod, jak nakoupit přes internet u své oblíbené značky levněji na e-shopu, na který jste ale neměli s českou IP adresou přístup. Ta se dala změnit buď komplikovanějším softwarem staženým z internetu, nebo aplikací za peníze. Tomu je ale od 3. prosince konec. Podle nového nařízení musí evropští obchodníci zákazníkům umožnit přístup ke zboží a službám za stejných podmínek a stejnou cenu napříč EU bez ohledu na to, kde se kupující připojí na internet.
Podle dat Evropské unie si 57% evropských občanů v minulém roce něco koupilo přes online obchod. Ani Češi za tímto průměrem příliš nezaostávají. Na internetu si vybralo v minulém roce nějaké zboží 56% obyvatel ČR06. Z těchto dat dále vyplývá, že přeshraničního online nákupu z jiné země EU se zúčastnila jedna třetina všech zákazníků.
Jak geo-blokace fungovala?
Představte si, že nakupujete v Česku a svůj vysněný produkt najdete na německém webu. Naplníte nákupní košík a odkliknete „kaufen“. Vtom se vám na obrazovce objeví upozornění „Budete přesměrováni na českou verzi stránek“, kde se za chvíli skutečně octnete, nicméně váš vybraný výrobek v nabídce není nebo je za jinou (často horší) cenu. Přesměrování bylo jednou z několika překážek, které zákazníkům bránilo ve volbě obchodu, kterému dávají přednost.
Stanovisko Evropského parlamentu
Snaha Evropského parlamentu se dá vyložit jako další krok ke splnění 4 základních svobod jednotného vnitřního trhu. Svoboda osob, zboží, služeb a kapitálu. Zákazníci mají mít podle poslanců zaručené výhody integrovaného jednotného trhu jak online tak offline.
„Dosáhli jsme toho, že se nakupování online a nakupování v kamenných obchodech čím dál více sbližuje a nikdo nebude na internetu diskriminován,“ pochvaluje si polská křesťanská demokratka Róza Thun, která připravovala stanovisko Parlamentu k novým pravidlům. „Po zrušení roamingu je to další z věcí, která poslouží milionům Evropanů, a jsem opravdu ráda, že se nám ve spolupráci s Evropskou komisí podařilo se zeměpisným blokováním skoncovat,“ dodala poslankyně.
Mohlo by vás zajímat
Studie Evropské komise analyzovala tisíce evropských webů a zjistila, že v pouhých 37 % případů bylo pro zákazníky možné dokončit transakci a zakoupit zboží, které si vybrali. Ve zbylých případech uživatelé narazili na nějakou formu omezení, která spadá do kategorie zeměpisného blokování.
Nová pravidla se vztahují na širokou škálu zboží a služeb včetně:
• fyzického zboží, například nábytku a elektroniky
• online služeb, například úložišť, která využívají cloud computing nebo webhosting
• zábavní služby, jako třeba vstupenky do zábavních parků nebo na koncerty
Jak vypadá budoucnost?
Parlament zajistil, aby Komise do dvou let přehodnotila konec zeměpisného blokování a vzala v úvahu také služby, které nabízejí ke stažení obsah chráněný autorským právem, jako jsou hudba, elektronické knihy, software a online hry. Na ně se totiž pravidla momentálně nevztahují.
Filip Hanka