Na základě novely motorové směrnice bude muset mít každý majitel vozidla s mechanickým pohonem, které se pohybuje po zemi rychlostí vyšší než 25 km/h, od roku 2024 uzavřené povinné ručení. Pojištění odpovědnosti z provozu bude tedy povinné nejen pro elektrické koloběžky, ale také například pro segwaye. Splnění povinnosti bude kontrolovat dopravní policie.
Od ledna 2024 má být v Evropské unii novelou motorové směrnice celoplošně zavedeno pojištění odpovědnosti z provozu vozidel „s výhradně mechanickým pohonem, s rychlostí vyšší než 25 km/h pohybujících se po zemi, nikoliv po kolejích.“ Primárně se tedy bude jednat o elektrokoloběžky a segwaye.
,,Elektrokola mají výjimku z této povinnosti z důvodu primárního zdroje energie, kterým je šlapání, nikoli pouze pomocný motor“, říká Filip Běhal z tiskového odboru Ministerstva financí.
Povinnost mít pojištění z provozu vozidla se bude týkat vždy provozovatele, nikoliv řidiče, který si ho například dočasně půjčil. To platí i v případě krátkodobého využívání sdílených koloběžek.
,,Kontrolu technických parametrů a samotného pojištění odpovědnosti bude selektivně provádět dopravní policie“, říká Filip Běhal.
Jiný přístup ke kontrole
V registru silničních vozidel se ale elektrokoloběžky a segwaye neregistrují, což si vyžádá jiný přístup při kontrole a vymáhání povinnosti. Elektrokoloběžky také standardně nemají rychloměr, proto se při určování povinnosti mít uzavřené pojištění odpovědnosti z provozu vozidla bude vycházet z technických parametrů, jakými je konstrukční rychlost nebo hmotnost.
Povinné ručení se podle těchto parametrů bude vztahovat na stroje, které jezdí rychlostí nad 25 km/h nebo váží více než 25 kilogramů.
Smyslem povinného ručení je, tak jako u motorových vozidel, pokrytí újmy na majetku či zdraví osoby, která byla nehodou způsobena.
,,Výše pojistného bude záležitostí pojišťoven“, doplňuje Filip Běhal z Ministerstva financí.
Jana Bartošová