INZERCE

Koleje, ilustrační snímek. Foto: MD

Evropská rozvojová banka bude Správě železnic radit s přípravou trati z Prahy na letiště

Správa železnic pokročila v přípravě procesu financování modernizace a výstavby trati z Prahy na Letiště Václava Havla. Realizovat jí budou formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) a radit s připravou jí bude Evropská banka pro rekonstrukci a rozvoj (EBRD). Obě strany už podepsaly smlouvu na poradenské služby, na základě kterých banka připraví podklady k veřejné zakázce na koncesionáře stavby.

Správa železnic počítá s tím, že pro výstavbu vybraných úseků mezi Masarykovým nádražím a Letištěm Václava Havla využije PPP, kdy koncesionář zajistí i následnou provozuschopnost trati. Na základě studie proveditelnosti PPP spojení Praha – Letiště – Kladno se aktuálně zvažují dva základní varianty realizace. V rámci obou by koncesionář vybudoval či zrekonstruoval všechny úseky mezi stanicemi Praha-Veleslavín a Praha-Letiště Václava Havla, druhá varianta navíc zahrnuje i úsek do Kladna. Rozdíl je také v rozsahu provozuschopnosti a modelu údržby. 

Náklady u první varianty dosahují 16,6 miliard korun, u druhé pak 23,3 miliard korun. Celková délka úseků činí téměř 40 kilometrů, s jejich modernizací se počítá v letech 2025 až 2029.

Více než desítka staveb

Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla je rozdělen na víc než desítku staveb. V letech 2017 až 2020 prošel rekonstrukcí Negrelliho viadukt. Loni začala přestavba trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec, letos v lednu ji následovala modernizace úseku Praha-Bubny – Praha-Výstaviště. 

Připravuje se tendr pro stavbu Praha-Ruzyně – Kladno, krátce před zahájením je pak modernizace Masarykova nádraží. Následovat by měly práce v úseku Praha-Ruzyně – Praha-Letiště Václava Havla a na novostavbě stanice přímo na letišti. 

Od roku 2026 se pak plánuje přestavba tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně. Na závěr přijde na řadu takzvabé zaokruhování, které umožní přímé spojení letiště s Kladnem.

Náklady celé modernizace se budou podle dřívějšího vyjádření generálního ředitele SŽ Jiřího Svobody blížit 50 miliardám korun, přičemž ještě předloni je organizace odhadovala na 43 miliard korun.

(mig)