Evropská rada má dnes v plánu řešit otázky jednotného digitálního trhu a energetické unie. Zapracuje výstupy nedávného klimatického summitu.
Druhý den summitu Evropské rady v Bruselu, tedy setkání vrcholných představitelů členských zemí EU, bude věnovaný mimo jiné budování jednotného digitálního trhu a energetické unie. Očekává se, že do jednání o energetické unii se již promítnou výstupy nedávno skončeného klimatického summitu OSN v Paříži.
Energetická unie
Smyslem vytvoření energetické unie je podle dokumentu Evropské komise zajistit dostupnou, bezpečnou a udržitelnou dodávku energie občanům Evropské unie. Evropská komise si klade za cíl dosáhnout do roku 2020 alespoň 10% propojenost trhů s elektřinou jednotlivých členských zemí EU.
Evropská komise zdůrazňuje, že Evropská unie je největším světovým dovozcem energie. Členské země EU zajišťují více než 50 % své roční energetické spotřeby dovozy ze zemí mimo EU. Za tuto energii zaplatí přibližně 400 miliard eur.
„Mnoho členských zemí se přitom spoléhá na velmi omezený počet dodavatelů, zejména v případě dodávek zemního plynu. To je činí velmi zranitelnými v případě narušení zásobování plynem,“ stojí v dokumentu Evropské komise. Ten také připomíná, že energetická infrastruktura v Evropské unii stárne a bude třeba ji modernizovat, národní energetické politiky jsou nekoordinované, tak spotřebitelé nemohou těžit z velikosti a rozmanitosti evropského energetického trhu, který je prakticky fragmentovaný na úroveň trhů národních.
EK dále vypočítává, že 6 členských zemí se spoléhá na jediného dodavatele zemního plynu. EU dováží 90 % své roční spotřeby ropy a 66 % zemního plynu. Tři čtvrtiny nemovitostí, určených k bydlení, jsou §energeticky neefektivní. 94 % dopravy je závislé na ropných produktech, z nichž je 90 % dováženo. Velkoobchodní ceny elektřiny jsou v EU o 30 % vyšší, než ve Spojených státech. U zemního plynu je tento rozdíl více než 100 %.
Jednotný digitální trh
Strategií Evropské unie v této oblasti je vytvořit volný a bezpečný jednotný digitální trh, v rámci něhož budou lidé moci využívat on-line nákupů bez ohledu na hranice členských států. Jednotný digitální trh je součástí strategie EU pro rozvoj digitální ekonomiky. Cílem je zpřístupnit spotřebitelům napříč Evropskou unií lepší služby, lepší ceny a napomoci firmám růst.
Strategie pro jednotný digitální trh se opírá o tři hlavní pilíře, a to zpřístupnit spotřebitelům a firmám on-line obchodování s produkty a službami napříč Evropou; zkvalitnit podmínky pro digitální sítě a služby k jejich rozvoji; podpořit růst evropské digitální ekonomiky.
Podle Evropské komise dnes „jen 15 % obyvatel EU obstarává své on-line nákupy z jiné členské země a jen 7 % malých a středních firem prodává své zboží prostřednictvím internetu do jiného členského státu EU.“
Evropská komise rovněž odhaduje, že plně fungující jednotný digitální trh může ročně ekonomice EU přinést kolem 415 miliard eur. „K uvolnění tohoto potenciálu Evropská unie plánuje zavedení rozsáhlých reforem, zaměřených na doručování zásilek a telekomunikační služby,“ sděluje EK na svých stránkách.
Na základě výsledků dnešních jednání článek aktualizujeme.
-usi-