Evropská komise (EK) udělila pokuty v celkové výši 458 milionů eur, v přepočtu 11,4 miliardy korun, patnácti automobilkám a Evropské asociaci výrobců automobilů (ACEA). Důvodem je kartel v recyklaci vozidel s ukončenou životností. Komise to uvedla v dnešním sdělení. Nejvyšší pokutu ve výši 127,7 milionu eur, v přepočtu 3,19 miliardy korun, zaplatí německá skupina Volkswagen.
„Nebudeme tolerovat kartely jakéhokoli druhu, včetně těch potlačujících povědomí zákazníků o ekologičtějších výrobcích a jejich poptávku po nich,“ uvedla komisařka pro hospodářskou soutěž Teresa Riberaová.
Německý Mercedes-Benz pokutu nedostal, protože existenci kartelu ohlásil. Všichni výrobci účast na kartelu přiznali a souhlasili s urovnáním sporu. Některým z nich poté EK trest oproti původnímu výpočtu snížila za spolupráci s vyšetřovateli, například Renaultu a Opelu.
Podle vyšetřování se ACEA podílela na organizaci kartelu tím, že koordinovala schůzky výrobců a výměnu citlivých informací mezi zapojenými výrobci. Za to byla potrestána pokutou 500 tisíc eur, v přepočtu zhruba 12,47 milionu korun.
Mohlo by vás zajímat
Volkswagen co do výše pokuty následují Renault a Nissan se společnou částkou 81,5 milionu eur, přes dvě miliardy korun, a skupina Stellantis, která má zaplatit 74,9 milionu eur, v přepočtu 1,87 miliardy korun.
Potrestány byly také automobilky Mitsubishi, Ford, BMW, Honda, Hyundai a Kia, Jaguar Land Rover a Tata, Mazda, Opel, GM, Suzuki a Toyota.
Komise zjistila, že automobilky se zavázaly nevyplácet automobilovým vrakovištím žádnou kompenzaci za recyklaci vozidel, přičemž se řídily takzvanou strategií nulových nákladů na zpracování. Dále se domluvily, že nebudou propagovat podíl recyklovaných materiálů ve svých nových vozech, aby spotřebitelé neměli možnost zohlednit tuto informaci při výběru vozidel.
Podle evropské směrnice přitom výrobci musí poslednímu majiteli vozidla umožnit odevzdání k likvidaci bez dodatečných nákladů. V případě potřeby jsou automobilky povinny nést náklady likvidace, uvedla Komise.
Vyšetřování začalo v roce 2019 oznámením firmy Mercedes-Benz. Pokračovalo inspekcemi v roce 2022, po nichž se i další automobilky rozhodly spolupracovat, což EK umožnilo jim snížit pokuty.
Více času na splnění emisních cílů
Evropská komise dnes zároveň rozhodla o tom, že automobilky dostanou více času na splnění emisních cílů. Automobilky by nově měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Oznámila to Evropská komise.
Navrhované změny podle EK dají automobilkám více času na splnění emisních cílů a umožní jim vyhnout se placení pokut v letošním roce. Česká vláda již dříve uvedla, že bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky měly plnění emisních cílů vykazovat, ze tří na pět let.
„Evropská komise dnes navrhla cílenou změnu nařízení, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy CO2 pro nová auta a dodávky,“ stojí v prohlášení unijní exekutivy. Nová flexibilita znamená zprůměrování emisních cílů za tříleté období let 2025, 2026 a 2027. „Tento přístup umožňuje výrobcům vyrovnat jakékoli nadměrné roční emise překonáním cíle ve zbývajících letech. Tato dodatečná flexibilita pomůže chránit kapacitu průmyslu investovat do čistého přechodu při zachování cíle pro rok 2025 a udržení průmyslu na cestě k dalšímu kolu snižování emisí,“ dodala komise.
„Náš vysoce inovativní automobilový průmysl dekarbonizuje, aby přispěl k boji proti změně klimatu, ale také aby si udržel svou konkurenční výhodu na světových trzích,“ okomentovala krok předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. „Díky dnešní iniciativě poskytujeme tomuto klíčovému odvětví větší flexibilitu a zároveň držíme směr našich klimatických cílů. Společně chceme dokázat, že dekarbonizace a konkurenceschopnost mohou jít ruku v ruce,“ dodala.
Podle českého ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je dnešní návrh Evropské komise „takovým malým, ale citelným povzbuzením“ v oblasti evropského automobilového průmyslu. „Bojovali jsme za to, aby bylo období vykazování emisních cílů delší. Ale i tak je to pozitivní posun, od kterého jsme s to se odpíchnout a dále bojovat za dostupná a kvalitní auta. Musíme omezit regulace a více spoléhat na trh a technologické inovace. To je cesta, jak si udržet konkurenceschopnost a dojet vlak jménem Amerika a Čína,“ řekl Kupka.
Komise v této souvislosti vyzvala Evropský parlament a Radu EU, která sdružuje členské státy, aby „neprodleně dosáhli dohody o tomto pozměňovacím návrhu, aby byla zajištěna předvídatelnost a jistota pro automobilový průmysl a investory.“
Text jsme aktualizovali