Současný systém emisních povolenek pokrývá pouze lety, které začínají i končí v Evropě. Zpoplatněno je tak přibližně dvacet procent emisí. Členské státy se proto loni dohodly na postupném zpoplatnění dalších emisí v letectví a vyřazení bezplatných emisních povolenek. „Zároveň chce EU podpořit letecká paliva, která produkují méně emisí než standardní kerosin,“ uvedl projektový koordinátor a analytik Institutu Europeum Filip Křenek. Aktuálně Evropská komise návrh zveřejnila k připomínkování.
Křenek upřesnil, že se jedná o takzvaný akt v přenesené působnosti, kde Komise specifikuje určité technické požadavky, které již jsou obecně dány v nařízeních nebo ve směrnicích, jež prošly standardním legislativním procesem. U materiálu „EU 146/24 Letecká paliva a obchodování s emisemi – výpočet cenového rozdílu“ jde o doplněk ke směrnici o obchodování s emisními povolenkami.
„Tento návrh popisuje způsob výpočtu cenového rozdílu mezi různými leteckými palivy, který by se využil pro podporu méně emitujících paliv oproti těm jiným. Letečtí dopravci využívající paliva jako vodík z obnovitelné energie nebo jiná nefosilní paliva by měli získat část bezplatných emisních povolenek,“ sdělil Filip Křenek.
Dodal, že vzhledem k tomu, že systém obchodování s emisními povolenkami má postupně obsáhnout co možná největší část emisí, tak dává podle Křenka smysl, že se bude vztahovat také na leteckou dopravu. „V rámci podpory inovací pak dává smysl i to, že budou nízkoemisní paliva zvýhodněna oproti jiným. Dlouhodobě se ovšem nedaří prosadit minimální míru zdanění leteckého paliva napříč EU, jako je to například u pohonných hmot pro auta. Bez tohoto opatření bude systém stále bohužel nekompletní,“ upozornil Křenek.
Mohlo by vás zajímat
Jak Ekonomický deník informoval, dodavatelé leteckých paliv také mají od 1. ledna příštího roku na základě nařízení EU povinnost zajistit minimálně dvouprocentní podíl udržitelného paliva (SAF) ve svých palivech. Česká republika řeší adaptaci evropských pravidel do tuzemského práva formou návrhu změny zákona o civilním letectví.
Dodržování evropských kvót pro letecká paliva by měly mít v Česku na starosti Úřad pro civilní letectví a Státní energetická inspekce. Normu už schválila vláda a Poslanecké sněmovně ji předložila k projednání 12. prosince.
Evropské nařízení o zajištění rovných podmínek pro udržitelnou leteckou dopravu (Iniciativa pro letecká paliva ReFuelEU), ze kterého český návrh vychází, si klade za cíl nastavit v členských státech pro leteckou dopravu jednotná pravidla, která by zastřešila unijní trh letecké dopravy a oblast podpory udržitelných leteckých paliv.
„Cílem tohoto nařízení je zejména předejít fragmentaci unijního trhu letecké dopravy a zabránit možným narušením hospodářské soutěže mezi hospodářskými subjekty nebo nekalým praktikám provozovatelů letadel spojeným s vyhýbáním se nákladům, pokud jde o doplňování paliva, a zároveň podpořit rozvoj udržitelných leteckých paliv v Unii,“ zmiňuje se v nařízení.
Nařízení má umožnit na evropských letištích zavádět stále vyšší podíly udržitelných leteckých paliv, aniž by to mělo nežádoucí dopady na konkurenceschopnost odvětví letecké dopravy.