Evropská komise chce kvůli obavám z konkurence prověřit nabídku čínského státního výrobce vlaků CRRC na veřejnou soutěž bulharského ministerstva dopravy. Bruselský úřad zahájil vyšetřování v souladu s nařízením o zahraničních investicích potenciálně narušujících trh, oznámil. Jde o první vyšetřování podle nařízení, které vstoupilo v platnost začátkem loňského roku, upozornil německý železniční web Bahnblogstelle.
Cílem vyšetřování je zjistit, zda zahraniční dotace umožnily čínskému státnímu výrobci kolejových vozidel CRRC učinit nepřiměřeně nízkou nabídku ve výběrovém řízení na elektrické vlaky v Bulharsku, uvedl komisař EU pro vnitřní trh Thierry Breton. Bulharské ministerstvo dopravy vypisuje výběrové řízení na pořízení 20 elektrických vlaků a jejich údržbu po dobu 15 let. Předpokládaná hodnota zakázky je 610 milionů eur.
V Evropské unii jsou společnosti povinny hlásit svou účast ve veřejných soutěžích Komisi, pokud je předpokládaná hodnota zakázky alespoň 250 milionů eur a společnost obdržela zahraniční finanční pomoc ve výši alespoň 4 miliony eur ze třetí země.
Po prvním oznámení od CRRC považovala Komise za oprávněné zahájit šetření. Existují dostatečné indicie, že společnost obdržela zahraniční dotaci, která narušuje vnitřní trh, uvedla. Úřad proto musí prověřit, zda zahraniční finanční pomoc není dotací, „která přímo či nepřímo poskytuje společnosti selektivní výhodu“.
Podle informací je CRRC z hlediska prodejů největším světovým výrobcem kolejových vozidel. Čínská státní pomoc firmám je bolavým místem pro EU, která na domácí firmy uplatňuje přísná pravidla hospodářské soutěže už desítky let.
Na to, že nerovné podmínky u veřejných zakázek na evropské úrovni brzdí byznys i českému železnicnímu průmyslu, opakovaně upozorňuje v Ekonomickém deníku ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu Marie Vopálenská.
Studie světového trhu železniční dopravy, kterou pro UNIFE (Asociaci evropského železničního průmyslu) zpracovala konzultační společnost Roland Berger například ukázala, že celosvětová dostupnost železničního trhu poklesla ze 70% v roce 2008 na 61% v roce 2021. Způsobilo to obchodní napětí a protekcionistické trendů, uvádí studie. A v tomto ohledu je podle ní právě zvláště výmluvný případ čínského železničního trhu. Podle této studie je pro období 2017–2019 přístupný pouze ze 17%. Pro srovnání s 19% za období 2015–2017 a 63% za období 2009–2011. Situace v Číně se v posledních letech skutečně zhoršila, zejména kvůli požadavkům společného podniku, zvyšujícím se požadavkům domácího podílu a diskriminaci v postupech zadávání veřejných zakázek.
Studie mimojiné zmínila i přímo CRRC – největšího výrobce vlaků na světě, který získal významné zakázky v EU, některé financované i například ze strukturálních fondů nebo nástrojů pro propojení Evropy. Je tak zřejmé, že státní podpora nebo politické programy, jako je strategie „Made in China 2025″ a iniciativa Belt and Road, jejichž cílem je podpora vývozu čínských státních výrobců vlaků a zařízení, vytvářejí nepoměr, upozornila Vopálenská.
(mig)