Požadavky na palubní monitory u těžkých nákladních automobilů se mají sjednotit, usiluje o to Evropská komise. Zařízení, která zaznamenávají spotřebu paliva nebo energie, se mají posuzovat v rámci schvalování motoru vozů. Údaje o spotřebě by z nich také mělo být možné vyčíst během testů v provozu za použití přenosného systému pro měření emisí. Nařízení už rozeslala Komise k připomínkování.
Hospodářská komora České republiky k návrhu nařízení uvádí, že je jeho účelem stanovit technické požadavky na palubní zařízení pro sledování a určování spotřeby paliva anebo energie, počtu ujetých kilometrů a užitečného zatížení během životnosti těžkého nákladního vozidla. „Tyto hodnoty naměřené v provozu pak mohou být porovnány s hodnotami stanovenými pro stejné vozidlo během regulačních postupů před uvedením do provozu,“ zmiňuje.
Podle Rady Evropské unie je odvětví těžkých vozidel zodpovědné za více než 25 procent emisí skleníkových plynů ze silniční dopravy v Evropské unii. Emisní normy oxidu uhličitého některá těžká vozidla byly poprvé stanoveny v roce 2019 s cíli pro období let 2025 až 2029 a pro období od roku 2030, v roce 2022 mělo být nařízení přezkoumáno.
Revizi výkonnostních norem pro emise z těžkých vozidel předložila Evropská komise v roce 2023. Hlavní navrhované změny se týkají rozšíření oblasti působnosti nařízení na autobusy a přípojná vozidla.
Mohlo by vás zajímat
Rada Evropské unie a Evropský parlament souhlasily se zachováním cílů poklesu emisi oxidu uhličitého u těžkých automobilů nad 7,5 tuny a autobusů, kromě těch městských, do roku 2030 o 45 procent, do roku 2035 o 65 procent a 2040 o 90 procent. Letos by mělo dojít ke snížení o 15 procent.
Ozbrojené síly mají výjimku
Výjimku mají vozidla, které využívají ozbrojené síly, hasiči a záchranáři nebo vozidla určená pro civilní ochranu. Výjimka se vztahuje zároveň také na malé výrobce a na vozidla, které používají pro těžbu, v lesnictví a zemědělství.
Naopak u kamionů a autobusů s nulovými emisemi Evropská unie zvažuje, že by mohly být delší a těžší. Díky tomu by absolvovala méně cest. „Vozidla s nulovými emisemi se musí stát páteří silniční dopravy, pokud má toto odvětví dosáhnout svých cílů v oblasti dekarbonizace. Nová pravidla vytvoří skutečné pobídky pro společnosti, aby přešly na nákladní vozidla s nulovými emisemi a aby silniční nákladní doprava byla udržitelnější a bezpečnější,“ uvedla loni tehdejší poslankyně Evropského parlamentu a zpravodajka návrhu Isabel García Muñoz.