INZERCE

Ačkoliv ceny pohonných hmot stále klesají, čerpací stanice uměle zvyšují marže. Foto: Pixabay

Evropa zvládla nahradit zakázaný dovoz paliv z Ruska. Díky tomu je nafta v Česku nejlevnější za poslední dva roky

Život je plný překvapení a platí to i v případě ukončení dovozu ropných produktů z Ruska. Skeptiky předpovídaný nedostatek pohonných hmot na evropském trhu nenastal, naopak. Ceny padají dolů. Nejlevnější čerpací stanice v Česku dnes nabízejí naftu za méně než 30 korun za litr a benzin za 35 korun. Nafta byla naposledy takto levná v březnu roku 2021.

Podle aktuálního srovnání cen, které uvádí specializovaný web mbenzin.cz, jsou v cenách na čerpacích stanicích výrazné rozdíly. Zatímco nízkonákladový řetězec Tank Ono dnes prodává naftu po 28,90 koruny za litr a benzin za 34,90 korun, velké „značkové“ sítě drží cenu stále vysoko – často okolo 38 korun v případě benzinu a 35 korun u nafty (marže zde vychází na zhruba 7 korun/litr!). Nejvíc si za pohonné hmoty tradičně účtují pumpy v Praze a na dálnicích.

Prostor ke zlevnění se otevírá díky vývoji na světovém trhu. Ropa typu Brent zlevnila od loňského června ze 114 dolarů na 75 dolarů za barel. Ve stejném období navíc posílila koruna vůči dolaru o skoro 10 procent, což cenu dál tlačí dolů. Šéf Unie nezávislých petrolejářů ČR Ivan Indráček zmínil ještě třetí důvod. Mírná zima umožnila snížení spotřeby lehkého topného oleje, který se svým složením v praxi neliší od nafty. Spotřebu omezuje také stagnace ekonomiky v EU a Spojených státech.

Vývoj průměrných cen pohonných hmot v Česku od ledna 2021 (po týdnech). Zdroj: ČSÚ

Katastrofické vize se tak nenaplnily. Jak připomněl web Energypost.eu, před více než rokem Mezinárodní energetická agentura varovala, že snížení ruského exportu ropy a produktů o jednu třetinu způsobí „největší krizi nabídky za poslední dekády.“ Analytici banky JP Morgan dokonce strašili zdražením ropy na 380 dolarů za barel, pokud se ruský export zcela zastaví.

Paniku na trhu nezpůsobilo ani výrazné omezení dovozu ruské ropy, platné od loňského prosince. Další embargo proti agresivnímu ruskému režimu, zahrnující úplný zákaz dovozu ropných produktů, platí od 5. února. Navzdory tomu, že jen v případě nafty dosáhl výpadek zhruba 100 milionů litrů denně, žádný problém se zásobováním evropského trhu nenastal.

Náhradní dodávky z USA a Blízkého východu

Podle firem z oboru je to možné díky vyššímu využití kapacity evropských rafinerií a dovozu z jiných částí světa. „Z našich zkušeností vyplývá, že nejen trh pohonných hmot v České republice, ale trh v celé EU je bilančně stabilizován. Dodávky pohonných hmot z Ruska se podařilo nahradit dodávkami nejen z EU, ale především z Blízkého východu, USA a Asie,“ odpověděl mluvčí státem vlastněné společnosti ČEPRO Marek Roll.

V prvním čtvrtletí tohoto roku nakoupilo ČEPRO pro své obchodní aktivity celkem 510 milionů litrů pohonných hmot. V současné době je nakupuje od 13 obchodních partnerů z Česka, Polska, Německa a Rakouska. Jen část přitom pochází ze středoevropských rafinerií, část z nich ČEPRO prostřednictvím německých či polských velkoobchodníků získává z mimoevropských zdrojů.

Do této kategorie patří i nedávný první nákup nafty ze Spojených států. ČEPRO ji pořídilo v březnu prostřednictvím nejmenovaného polského velkoobchodníka. Kvalitou tato nafta pocházející z rafinerie v Louisianě plně odpovídá evropským normám. „Nejedná se o jednorázový nákup, ale o dlouhodobou strategii. Našim cílem je zabezpečit dlouhodobé, konkurenceschopné dodávky paliv pro naše zákazníky,“ doplnil Marek Roll.

Podle údajů České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu se loni v Česku spotřebovalo 2,11 miliardy litrů benzinu (1,59 tisíc tun) a 6,12 miliard litrů nafty (5,17 milionu tun). Výroba v českých rafineriích na pokrytí domácí poptávky dlouhodobě nestačí. Čistý dovoz (tedy import po odečtení exportu) nafty do ČR podle dat ČSÚ dosáhl 1,566 milionu tun, tedy 30 procent spotřeby. V případě benzinu je závislost na dovozu nižší, loni to bylo 88 tisíc tun.

David Tramba