Evropská unie podle europoslance Ondřeje Krutílka (za ODS) dlouhodobě zanedbala investice do energetických sítí. Bez masivních investic nebude stabilita ani bezpečnost, varuje členem poslanecké frakce Evropští konzervativci a reformisté (ECR). Unie se podle něj příliš zaměřila na obnovitelné zdroje a zapomněla, že ne vždy svítí slunce a fouká vítr. Přechod k čisté energetice se neobejde ani bez záložních zdrojů, včetně těch, které jsou považovány za „špinavé“.
Jak hodnotíte připravenost Evropské unie a Česka na probíhající přechod k energetice založené na obnovitelných zdrojích z pohledu stability energetických sítí?
Dosud byla politika EU jednostranně zaměřená na obnovitelné zdroje a přitom se zapomnělo na to, že ne vždy svítí slunce a fouká vítr. Potřebujeme i záložní plynové nebo jiné „špinavé“ zdroje, masivní bateriová úložiště nejsou k dispozici.
Třeba na jádro jako stabilní nízkouhlíkový zdroj se v Evropě koukalo skrz prsty. To se musí změnit a postavit jej na stejnou úroveň jako jiné zdroje. V tomto kontextu je dobře, že se podařilo dotáhnout český jaderný tendr, i když jde o běh na dlouhou trať.

Jako největší problém ale vidím, že celá Evropská unie zanedbala investice do sítí. Také u nás se musí v příštích letech investovat velké částky. Jsou ale nezbytné pro stabilitu soustavy a posílení energetické bezpečnosti.
Jak se díváte na nedávno schválený delegovaný akt o metodice pro nízkouhlíkový vodík?
Evropská komise o podpoře vodíku hodně mluví, ale současně delegovanými akty jeho rozvoj brzdí, což je špatná zpráva zvláště pro Česko jako vnitrozemský stát se specifickým energetickým mixem. Pravidla pro využití nízkouhlíkových zdrojů jsou nastavená nevýhodně a navíc zatím zcela chybí jádro. Proto jsem se v Evropském parlamentu pokusil delegovaný akt shodit ze stolu a vrátit jej Komisi k přepracování. Bohužel se mi ale nepodařilo najít většinovou podporu.
Může podle vás být i za těchto podmínek „zelený“ vodík reálnou alternativou například k prosazované elektromobilitě?
Vodík má podle mě obrovský potenciál i v dopravě. Tlačíme na Evropskou komisi, aby v tomto směru respektovala princip technologické neutrality. Zatím se vše hrálo pouze na kartu elektromobility. Ale souvisí to celkově s přístupem k vodíku. Rozumné by bylo začít jeho produkci bez ohledu na barvu, respektive technologii výroby, musela by být dostupná infrastruktura a tak dále.
Je reálné úplné zrušení nebo výrazné odsunutí v čase systému ETS2, jak o tom hovoří i někteří vaši kolegové?
To, co se podařilo české vládě, je velký úspěch. Jednak dala dohromady 18 států pro podporu své iniciativy na faktické zastropování ceny povolenek na rozumné hladině, kterou komise vyslyšela a připravuje pět konkrétních opatření. A také se svými spojenci na Radě prosadila roční odklad náběhu ETS2.
To je důležité hlavně proto, že je na příští rok naplánovaná revize směrnice ETS a bude tak prostor pro další systémové opravy, včetně ještě účinnějšího zastropování a účinnější pomoci pro dekarbonizační opatření, které sníží riziko negativních dopadů na občany a firmy. Snad nastupující vláda této příležitosti využije a nezačne ETS2 jen negovat.
