Evropská unie plánuje od roku 2025 spustit Sociální klimatický fond, který bude přispívat domácnostem a drobným podnikatelům na rostoucí náklady za paliva a energie. Celková výše dotací může v letech 2025 až 2032 dosáhnout 72 miliard eur, z toho 1,74 miliardy je určeno pro příjemce v České republice.

Evropská komise zveřejnila k připomínkování balík návrhů, známých pod označením Fit for 55. Ten stanovil závazné snížení emisí skleníkových plynů o 55 procent do roku 2030 a klimatickou neutralitu Evropské unie k roku 2050. Návrh, který se redakci Ekonomického deníku podařilo získat, je nyní v připomínkovém řízení, kterého se mohou účastnit i zájemci z České republiky.

Aby EU cíle dosáhla, plánuje zavést zpoplatnění emisí z dopravy a vytápění. „Avšak navýšení ceny fosilních paliv bude mít významné sociální a distribuční dopady, které mohou neúměrně zasáhnout zranitelné domácnosti, mikropodniky a uživatele dopravy, kteří vydávají větší část svých příjmů za energie a dopravu a kteří v některých regionech nemají přístup k alternativním, cenově dostupným řešením v oblasti mobility a dopravy,“ přiznávají autoři textu.

Zpoplatnění emisí formou povolenek dnes postihuje pouze velké spalovací zdroje – uhelné či plynové elektrárny, teplárny a těžký průmysl. Od roku 2026 by měly za vypouštěné emise platit i menší emitenty. Tedy každý, kdo má doma kotel na uhlí či plyn nebo jezdí autem na benzin či naftu. Výrazné zdražení energií a paliv pocítí většina domácností. Aby to bylo sociálně únosné, přichází Evropská komise s návrhem na finanční pomoc lidem i podnikatelům, kterým by skokový růst nákladů způsobil existenční potíže.

Dopravci jsou velmi citliví na to, co přichází z Bruselu. Deklarace některých cílů a jejich podání směrem k silničním dopravcům totiž často tomuto oboru nedávají žádnou budoucnost a výrazně omezují jejich prostor. Foto: Pixabay

Během let 2025 až 2032 by měl Sociální klimatický fond disponovat částkou 72,2 miliardy korun. Tato částka odpovídá 25 procentům očekávaných příjmů ze začlenění budov a silniční dopravy do systému zpoplatněných emisí oxidu uhličitého a dalších skleníkových plynů. Podpora bude k dispozici již v roce 2025, tedy o rok dříve, než začnou domácnosti a firmy platit za emise z vytápění a silniční dopravy.

Rozdělení fondu mezi členské země závisí na počtu obyvatel, ekonomické síle země, podílu chudých domácností i na emisích při vytápění budov. Podle navrženého klíče by nejvíc peněz (17,6 procenta) mělo čerpat Polsko, za ním následuje Francie, Itálie a Španělsko (zhruba po 11 procentech). Členské státy by měly financovat přinejmenším 50 procent celkových nákladů sociálních plánů pro klimatická opatření.

Mohlo by vás zajímat

Evropská komise představila větší balík opatření. Ekonomický deník v pátek informoval o záměru podpořit vznik komplexní sítě dobíjecí a čerpací infrastruktury pro vozidla s alternativními pohony. Tvrdí, že zejména na trhu s osobními automobily bude většina spotřebitelů ochotna přejít na vozidla s nulovými či nízkými emisemi až ve chvíli, kdy bude jasné, že je budou mít kde nabíjet.

S návrhy Evropské komise z balíku Fit for 55 mají problém zástupci českých průmyslových asociací. Jejich přijetí by totiž zvedlo přímé i nepřímé náklady výrobních podniků natolik, že by se rychle staly nekonkurenceschopnými. Již dnes jim působí velké starosti cena emisní povolenky okolo 60 eur za tunu oxidu uhličitého. Vzhledem k vysokému zastoupení těžkého průmyslu by dopad klimatického balíčku na českou ekonomiku byl vyšší než v dalších zemích EU.

David Tramba