INZERCE

Nejen Paříž chce těžit z nárůstu výjezdů Číňanů do světa.

Evropa jde do boje o turisty z Číny

Až šedesát procent čínských turistů cestuje na vlastní pěst. V loňském roce čínští cestovatelé utratili na 100 miliard eur po celém světě. Evropa však není jejich hlavní cílovou destinací.

Stále více mladších čínských turistů se na cesty vydává na vlastní pěst. „Cestování v organizované skupině je stresující a únavné,“ řekla portálu Politico.eu Qi Dingová, která při příležitosti služební cesty do Evropy navštívila pět evropských zemí.

V minulém roce se po vlastní ose rozhodlo cestovat na 60 procent turistů z Číny. Na svých cestách po světě utratili kolem 100 miliard eur (2,6 bilionu korun). Jenže Evropa není jejich prioritou, což způsobuje v odvětví evropského turistického ruchu nervozitu. Vnitřní cestovní ruch totiž slábne, a tak se Evropa snaží o přízeň Číňanů bojovat.

Číňané dávají přednost destinacím, které mají doslova za humny. A tak žebříčku jejich oblíbenosti vévodí Thajsko, Jižní Korea, Japonsko, Indonésie a Singapur. Šestým nejčastějším cílem čínských turistů jsou Spojené státy. Mezi první dvacítkou najdeme jen tři země Evropské unie, a sice Itálii, Velkou Británii a Německo. Tradiční turistické destinace, jako je Francie nebo Španělsko, příliš netáhnou.

Plní města a muzea

Evropu v minulém roce navštívilo jen něco přes 10 milionů Číňanů, což je 8,3 procenta ze všech obyvatel říše středu, kteří v loňském roce vycestovali za hranice své země. Pro srovnání, ve stejném období navštívilo Španělsko 18 milionů turistů jen z Velké Británie. Počet Číňanů, kteří si v roce 2016 vybrali Evropu se meziročně zvýšil o 2 procenta, ačkoli počet Číňanů, kteří se vypravili do zahraničí rostl 4procentním tempem. Evropa tak ztratila svůj podíl na čínském turistickém trhu.

Evropské vlády se snaží tento nepříznivý trend zvrátit. Například ve Španělsku začala agentura Turespaña provádět marketing na sociálních sítích, zacílený na čínské turisty. Mimoto spolupracuje s televizními show na čínských televizních stanicích nebo zve do země čínské bloggery, aby o Španělsku psali pro čínské weby.

„Evropský turismus z lákání čínských cestovatelů může výrazně profitovat,“ řekl portálu Politico.eu Manuel Becerra, který vyjednal mnoho obchodních dohod mezi evropskými institucemi a pekingskými cestovními agenturami.

Pro evropský cestovní ruch mají Číňané význam hned v několika rovinách. Nejen že na svých cestách utrácejí stále více peněz, ale evropské hotely zaplňují mimo hlavní turistickou sezonu. Typickým příkladem je čínský Nový rok, kteří připadá na přelom ledna a února, nebo čínský národní týden v říjnu.

Dalším pozitivem je, že Číňané zpravidla nejezdí do zahraničí na pobytové zájezdy u moře. „Turistů na plážích máme dostatek, ale potřebovali bychom dostat více návštěvníků do měst a muzeí,“ vysvětluje Becerra. A tento předpoklad Číňané přesně splňují.

Přesunout se na internet

Evropské cestovní kanceláře a agentury již na čínskou kartu vsadily. Největší španělský prodejce obchodní řetězec El Corte Inglés už najal čínsky mluvící personál pro několik svých center a svou marketingovou strategii cílí na čínské turisty mířící do Španělska.

„Mnoho výrobků je zde levnějších než v Číně. Čínští turisté navíc mohou požádat o refundaci daně z přidané hodnoty,“ řekl portálu Politico.eu Qin Lei, prodavač v El Core Inglés v Madridu. Číňané prý nakupují nejvíce parfémy, kosmetiku a výrobky luxusních značek.

Výzkumy ukazují, že čínští turisté se na svých zahraničních cestách také oddávají kulinářským zážitkům. To je také případ Ye Qianqingové, která studuje v italském Miláně. Nedávno se vydala na cestu do Portugalska a Španělska a většinu svého času strávila ochutnáváním a poznáváním nových jídel.

Má-li být evropský turismus u čínských návštěvníků úspěšný, musí se přesunout na internet a do mobilních aplikací. Online nakupování je totiž v nejlidnatější zemi světa velmi populární. Určitou překážku může představovat fakt, že budou muset proniknout na čínské lokální weby. Ne všechny běžné portály, na které jsme zvyklí, jsou totiž v Číně dostupné.

Čínští turisté si zájezd, letenku nebo ubytování na evropském území pravděpodobně pořídí na některém z tamních portálů, jako je Ctrip, Taobao nebo Dianping. „Pro vyhledávání dobrého jídla jednoznačně používám Dianping,“ říká osmadvacetiletý Jiao Kun, který posledních šest let žije ve Francii a vydal se na krátkou cestu do Madridu. Co se týče ubytování, Kun prý důvěřuje zkušenostem svých krajanů. „Objednávat hotel přes mobilní aplikaci nemusí vždy vést k nalezení toho nejlepšího, protože nabídka je tam velmi omezená,“ dodává.

Těžkopádná vízová politika

Jedna z věcí, o které se čínští turisté zajímají nejvíce, je bezpečnost. Díky poměrně častým teroristickým útokům, ke kterým dochází ve známých evropských městech, je Evropa v očích Číňanů vnímána v horším světle. Číňané také vyhledávají přírodní zdroje, jako například čistý vzduch a vodu, což je vzhledem k narůstajícímu znečištění v Číně nedostatkovým zbožím.

Do karet evropskému turismu ale příliš nehraje vízová politika vůči Číně. Je sice pravdou, že 26 členských zemí schengenského prostoru uplatňuje stejná vízová pravidla, některé země ale mají ještě nad jejich rámec zvláštní požadavky. To pak jakékoli cestování z Číny do Evropy výrazně komplikuje.

Podle portálu Ctrip se zvyšuje počet Číňanů, kteří se o cíli své cesty často rozhodují až na místě. Pokud tedy není vízová politika sladěna, je to velmi limitujícím faktorem. Přitom už šedesát zemí má s Čínou bezvízový styk, přičemž některé, jako například Spojené státy, udělují Číňanům desetiletá turistická víza.

Vzhledem k tomu, že také narůstá počet čínských turistů, kteří nakupují last-minute pobyty, evropská těžkopádnost je může od návštěvy starého kontinentu odrazovat. „Pokud chce Evropa čínský trh plně kapitalizovat, musí se hnout z místa, a to velmi rychle,“ uzavírá Politico.eu.

-usi-