Evropský automobilový průmysl se podle europoslance Ondřeje Krutílka (ODS) ocitá v krizi, za kterou zčásti může přehnaná regulace ze strany Evropské unie. „Zdražují se auta a omezuje se nabídka. Spotřebitelé nemají dostatek volby a průmysl nemá právní jistotu,“ uvedl v podcastu České justice a Ekonomického deníku Perspektivy Česka. Diskutoval v něm spolu s vedoucím vnějších vztahů Škoda Auto Michalem Kaderou.
Krutílek upozorňuje, že cesta k ekologizaci dopravy nemůže být postavená jen na drahých a povinných řešeních. „Pokud lidem dáme jen jednu, a ještě drahou, možnost, nechají si stará auta. Tím ekologizaci nepomůžeme,“ varoval s odkazem na plánovaný zákaz prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035.
Zásadní je podle něj otevřít debatu o revizi klimatických cílů – například zmírnění pokut za nedostatečný podíl elektromobilů ve flotilách. „Dnes je pokuta za neprodej elektroaut tak vysoká, že může jít až o 16 miliard eur. To je absurdní, zvlášť když automobilky teprve přicházejí s konkurenceschopnými modely,“ dodal.
Chybí infrastruktura, elektřina je drahá
Podle Krutílka navíc rozvoj elektromobility brzdí nedostatečná infrastruktura a vysoké náklady. „Jak můžeme chtít, aby někdo koupil elektrický náklaďák, když ho nemá kde nabít a je čtyřikrát dražší než diesel?“ ptá se.
Problémem jsou i cenové výkyvy emisních povolenek, které výrazně ovlivňují náklady firem. „Celý Green Deal byl počítaný s cenou 40 eur za tunu CO₂. Dnes jsme na 70, někdy i přes 100. Jak chcete plánovat byznys, když neznáte cenu základního parametru?“ Podle Krutílka by EU měla přehodnotit svou strategii a odstranit spekulanty z trhu s povolenkami. „Dekarbonizace dává smysl. Ale potřebujeme předvídatelná pravidla.“
Mohlo by vás zajímat
Kadera: Rozhoduje zákazník, ne regulace
Michal Kadera ze Škoda Auto v diskusi zdůraznil, že transformace k elektromobilitě je důležitá, ale má vycházet z potřeb zákazníků, ne z povinností. „Historicky jsme byli úspěšní, když jsme nabízeli takové vozy, které lidé chtěli. Ne ty, které jim někdo nařídil,“ řekl.
Zbytečné regulace podle něj přetěžují výrobce a zdražují auta. „Zákazníkovi auto pípá při 51 kilometrech za hodinu. To není inovace, to je zbytečné přetížení systémem, který nikoho nepotěší a jen stojí peníze.“
Oba hosté se shodli, že budoucnost evropského automobilového průmyslu nesmí být diktována jen regulacemi, ale musí stát na inovacích, konkurenceschopnosti a realistickém plánování. „Neříkám, že dekarbonizace je špatně. Ale nemůžeme dojít k inovacím přes regulace. Edisonovi taky nikdo nenařídil, aby zítra vynalezl žárovku,“ uzavřel Krutílek.
Evropská komise mírní pravidla, česká vláda žádá víc
Na výtky z průmyslu částečně reaguje i Evropská komise. Její předsedkyně Ursula von der Leyen na začátku března oznámila, že EK navrhne zmírnění systému pokut pro automobilky, které neplní emisní cíle – nově by se měly posuzovat v tříletém, nikoliv každoročním cyklu. To by automobilkám poskytlo více prostoru pro investice.
Reakce byla okamžitá – akcie evropských automobilek, včetně Volkswagenu, BMW nebo Mercedesu, posílily. Koncern Volkswagen, pod nějž spadá i Škoda Auto, přístup Komise přivítal jako „pragmatický“. Česká vláda však chce jít dál – navrhuje prodloužení období na pět let.
Automobilky mezitím čelí nejen regulacím, ale i slabé poptávce, rostoucí konkurenci z Číny a pomalému růstu zájmu o elektromobily. Evropský automobilový průmysl tvoří sedm procent HDP EU a zaměstnává přes 13 milionů lidí – v Česku dokonce až 500 tisíc. Stabilita sektoru je proto nejen ekologickým, ale i ekonomickým tématem.