Evropský parlament přijal postoj k návrhu pravidel EU, jejichž cílem je podpořit zavádění dobíjecích a alternativních čerpacích stanic pro osobní a nákladní automobily a tím podpořit zavádění udržitelných vozidel. Podle přijatého usnesení by do roku 2026 měla být na hlavních silnicích každých 60 kilometrů k dispozici alespoň jedna dobíjecí stanice pro elektromobily.
Nová pravidla jsou součástí balíčku Fit for 55, tedy plánu Evropské unie snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent ve srovnání s rokem 1990. Členské státy budou muset do roku 2024 předložit svůj plán, jak těchto cílů dosáhnout. Vyplývá to z oznámení tiskového oddělení Evropského parlamentu.
Dobíjecí stanice s odstupem maximálně 60 kilometrů mají být do roku 2026 k dispozici na hlavních silnicích EU, a to nejen pro elektromobily. Stejný požadavek by měl platit také pro nákladní vozidla a autobusy, a to na hlavní silniční síti TEN-T a s využitím výkonnějších dobíjecích stanic. Výjimky bude platit pro odlehlé regiony, ostrovy a silnice s velmi malým provozem.
Dobíjecí stanice mají být dostupné pro všechny značky vozidel a platba za dobíjení by měla být co nejjednodušší. Europoslanci také chtějí, aby byl do roku 2027 zřízen společný evropský přístupový bod pro data o alternativních palivech, který by poskytoval informace o dostupnosti stanic, čekacích dobách a cenách na různých stanicích po celé Evropě.
„V současné době máme v EU 377 tisíc dobíjecích stanic. To je však o polovinu méně, než kdyby země EU dostály svým slibům. S tímto úzkým místem dekarbonizace se musíme vypořádat a rychle zavést infrastrukturu pro alternativní paliva, abychom zachránili Zelenou dohodu,“ uvedl ke schválenému návrhu europoslanec Ismail Ertug, který zastupuje německé sociální demokraty.
Mohlo by vás zajímat
Vyjádření českého europoslance Mikuláše Peksy k návrhu jsme zveřejnili na Ekonomickém deníku dnes dopoledne.
Poslanci rovněž navrhují zřídit více vodíkových čerpacích stanic podél hlavních silnic, a sice každých 100 kilometrů namísto každých 150 kilometrů, jak navrhla Evropská komise. Členské země je mají zřídit rychleji – do roku 2028 (místo roku 2031 navrženého EK).
Mandát k jednání s Evropskou radou o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva byl přijat jasnou většinou 485 hlasů, pouze 65 europoslanců bylo proti a 80 se zdrželo hlasování. Schválen byl také postoj k návrhu o udržitelných palivech v námořní dopravě, který požaduje snížení emisí skleníkových plynů z lodí o 20 procent od roku 2035 a o 80 procent od roku 2050 ve srovnání s úrovní roku 2020.
(red)