INZERCE

Nové dobíjecí stanice u Plzně na dálnici D5. Zdroj: tisková zpráva spol. ABB

Europoslanci schválili návrh na vybudování základní sítě dobíjecích stanic a vodíkových plnicích stanic

Evropský parlament přijal postoj k návrhu pravidel EU, jejichž cílem je podpořit zavádění dobíjecích a alternativních čerpacích stanic pro osobní a nákladní automobily a tím podpořit zavádění udržitelných vozidel. Podle přijatého usnesení by do roku 2026 měla být na hlavních silnicích každých 60 kilometrů k dispozici alespoň jedna dobíjecí stanice pro elektromobily.

Nová pravidla jsou součástí balíčku Fit for 55, tedy plánu Evropské unie snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent ve srovnání s rokem 1990. Členské státy budou muset do roku 2024 předložit svůj plán, jak těchto cílů dosáhnout. Vyplývá to z oznámení tiskového oddělení Evropského parlamentu.

Dobíjecí stanice s odstupem maximálně 60 kilometrů mají být do roku 2026 k dispozici na hlavních silnicích EU, a to nejen pro elektromobily. Stejný požadavek by měl platit také pro nákladní vozidla a autobusy, a to na hlavní silniční síti TEN-T a s využitím výkonnějších dobíjecích stanic. Výjimky bude platit pro odlehlé regiony, ostrovy a silnice s velmi malým provozem.

Dobíjecí stanice mají být dostupné pro všechny značky vozidel a platba za dobíjení by měla být co nejjednodušší. Europoslanci také chtějí, aby byl do roku 2027 zřízen společný evropský přístupový bod pro data o alternativních palivech, který by poskytoval informace o dostupnosti stanic, čekacích dobách a cenách na různých stanicích po celé Evropě.

„V současné době máme v EU 377 tisíc dobíjecích stanic. To je však o polovinu méně, než kdyby země EU dostály svým slibům. S tímto úzkým místem dekarbonizace se musíme vypořádat a rychle zavést infrastrukturu pro alternativní paliva, abychom zachránili Zelenou dohodu,“ uvedl ke schválenému návrhu europoslanec Ismail Ertug, který zastupuje německé sociální demokraty.

Vyjádření českého europoslance Mikuláše Peksy k návrhu jsme zveřejnili na Ekonomickém deníku dnes dopoledne.

Poslanci rovněž navrhují zřídit více vodíkových čerpacích stanic podél hlavních silnic, a sice každých 100 kilometrů namísto každých 150 kilometrů, jak navrhla Evropská komise. Členské země je mají zřídit rychleji – do roku 2028 (místo roku 2031 navrženého EK).

Mandát k jednání s Evropskou radou o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva byl přijat jasnou většinou 485 hlasů, pouze 65 europoslanců bylo proti a 80 se zdrželo hlasování. Schválen byl také postoj k návrhu o udržitelných palivech v námořní dopravě, který požaduje snížení emisí skleníkových plynů z lodí o 20 procent od roku 2035 a o 80 procent od roku 2050 ve srovnání s úrovní roku 2020.

(red)