Europoslanci v Bruselu ve čtvrtek schválili svůj postoj k emisní normě Euro 7, která určuje limity výfukových zplodin pro osobní i nákladní automobily. Zprávu k revizi pravidel EU podpořilo 329 europoslanců, 230 jich bylo proti a 41 se zdrželo, jak uvádí tisková zpráva. Parlament je nyní připraven zahájit jednání s členskými státy o konečné podobě právního předpisu.
„Úspěšně jsme dosáhli rovnováhy mezi cíli v oblasti životního prostředí a životně důležitými zájmy výrobců. Bylo by kontraproduktivní provádět environmentální politiku, která by poškozovala evropský průmysl i občany. Naším kompromisem sloužíme zájmům všech zúčastněných stran a vyhýbáme se extrémním postojům,“ uvedl europoslanec a zpravodaj Alexandr Vondra.
Poslanci souhlasí s úrovněmi emisí znečišťujících látek navrženými Komisí pro osobní automobily a navrhují další rozdělení emisí do tří kategorií pro lehká užitková vozidla podle jejich hmotnosti. Navrhují také přísnější limity emisí výfukových plynů měřených v laboratoři a v reálných jízdních podmínkách pro autobusy a těžká nákladní vozidla.
Parlament chce rovněž sladit metodiky výpočtu a limity EU pro emise částic z brzd a míru oděru pneumatik, jejichž měření norma nově zavádí, s mezinárodními normami, které v současné době vypracovává Evropská hospodářská komise OSN.
O konečné verzi rozhodnou následující týdny
Jaká bude konečná verze nařízení ale ukážou až příští týdny. Nyní budou následovat jednání zástupců Evropského parlamentu, Evropské komise a španělského předsednictví Rady EU. Europoslanec Alexandr Vondra (ODS), který je zpravodajem návrhu v EP, v dnešním rozhovoru pro Ekonomický deník uvedl, že věří, že se konečné dohody podaří dosáhnout do konce letošního roku.
Jak Vondra rovněž připomněl, původní návrh komise by měl velice negativní dopad na spotřebitele i výrobce automobilů – ty levnější by defacto z trhu zmizely a lidé by byli odkázáni na nákup levných ojetin,” zdůraznil v rozhovoru. A existovaly i vážné obavy ohledně splnitelnosti lhůt vzhledem k doporučeným normám, ale i to se podařilo podle něho změnit, respektive lhůty prodloužit. A jak už také dříve uvedl, jde i o výši nákladů, které se v hodnocení dopadů podcenily a mohly by tak negativně dopadnout na spotřebitele, kteří už teď bojují s rostoucími náklady na živobytí.
Čtyři měsíce náročného vyjednávání tak podle Vondry dobře dopadly . Do nového kompromisního návrhu se totiž podařilo zahrnout všechny klíčové požadavky České republiky, která se podle ministra dopravy Martina Kupky na nové podobě normy, spolu s koalicí podobně smýšlejících států, výrazně podílela. Emisní limity výfukových plynů tak prakticky zůstanou na úrovni současné normy Euro 6, jak připomněl v rozhovoru i Vondra, a to včetně podmínek testování.
Výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí (ENVI) schválil svou zprávu o emisní normě v polovině října. Platnost emisního nařízení Euro 7 měla původně přijít u osobních automobilů už v polovině roku 2025, pro nákladní vozidla o dva roky později. Řada unijních zemí to ale považovala za nereálné.
Automobilky si stěžovaly, že nebudou mít na přípravu změn dostatek času. Kompromis z Rady EU proto původní harmonogram prodloužil a počítá se v něm se zavedením opatření 30 měsíců od vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a 42 měsíců u stávajících modelů. U nákladních aut to mělo být 48 měsíců, respektive 60 měsíců. Evropský parlament nakonec navrhuje přechodné období dokonce ještě delší. Na jaké variantě ale nakonec bude panovat shoda, ukážou zmíněné nastávající trialogy.
Přijetím tohoto usnesení Parlament reaguje ale také podle tiskové zprávy na očekávání občanů týkající se podpory nákupu elektromobilů splňujících normy pro dobrou životnost baterií, urychlení zavádění digitální a elektrické infrastruktury a snížení energetické závislosti EU na zahraničních subjektech.
Hlavní změny v Euro 7 oproti loňskému návrhu Evropské komise:
- Emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni, kterou už dnes obsahuje platná emisní norma EURO 6, a to včetně limitů testování.
- Lhůty pro účinnost normy byly odloženy, jak celou dobu navrhovala Česká republika. Nyní je lhůta pro účinnost 30 měsíců od vstupu nařízení v platnost pro nové typy vozidel M1 a N1 a 42 měsíců pro všechny registrace. Pro kategorie M2, M3, N2, N3 a O3, O4 je časová lhůta 48 měsíců od vstupu nařízení v platnost pro nové typy a 60 měsíců pro všechny registrace.Tato lhůta umožní automobilkám připravit se na nové požadavky.
- Významným způsobem se povedlo upravit požadavky na fungování palubního systému měření emisí OBM (On-Board Monitoring). Používání OBM bylo upraveno, aby nebyla ohrožena bezpečnost provozu.
- Došlo k lepší provázanosti tohoto návrhu s aktuálním návrhem nařízení k CO2 limitům pro těžká nákladní vozidla.
- Nařízení nově zavádí i měření emisí z brzd a pneumatik, které mají vliv na lidské zdraví.
Monika Ginterová