Poslanci Evropského parlamentu chtějí oživit debaty s Radou o jednotné metodice EU pro výpočet emisí skleníkových plynů z dopravních služeb. Opětovné zahájení jednání odhlasovali tento týden politici ve výborech Evropského parlamentu pro dopravu a životní prostředí. S Radou pak mají jednat noví zpravodajové Norbert Lins (EPP, Německo) a Antonio Decaro (S&D, Itálie).

Evropští poslanci jejich mandát posvětili v poměru hlasů 85 hlasů proti 26. Evropský parlament přijal svůj postoj k měření emisí z dopravních služeb před evropskými volbami, které se konaly v červnu, a ponechal na novém Parlamentu, aby rozhodl, zda zahájí interinstitucionální jednání s Radou.

Nová pravidla pro výpočet emisí z dopravy jsou součástí evropské legislativy, která se týká „ekologizace nákladní dopravy“. Jak informoval Výbor Evropského parlamentu pro dopravu a cestovní ruch (TRAN), dopravní společnosti v současné době volí různé způsoby počítání emisí skleníkových plynů (GHG) a dochází k výrazným nesrovnalostem ve výsledcích. To může mást spotřebitele, kteří vybírají dopravní služby například i na základě jejich environmentální výkonnosti. Podle výboru to vytváří také podmínky pro takzvaný greenwashing, tedy „lakování nazeleno“, jemuž chtějí poslanci zabránit.

Návrh pravidel podle TRAN stanoví společné metriky, které budou představovat emise skleníkových plynů a umožní je snadno porovnávat. U nákladní dopravy by šlo o vypouštění oxidu uhličitého na tunokilometr, u osobní dopravy na osobokilometr. „Poslanci trvají na tom, že by údaje měly být zveřejněny jasným a jednoznačným způsobem a podložené důkazy dostupnými na webovém odkazu nebo QR kódu,“ informoval TRAN.

Mohlo by vás zajímat

Poslanci podle výboru podporují základní princip nových pravidel pro počítání emisí skleníkových plynů pocházejících z používání vozidla. Chtějí ale rozšířit jejich uplatňování a požádat Komisi, aby do dvou let od vstupu pravidel v platnost předložila novou metodiku, která by vypočítala emise skleníkových plynů pocházející z výroby, používání, údržby a likvidace vozidel, tedy celého životního cyklu.

Jak se evropští poslanci usnesli na jaře, administrativní a finanční zátěž pro společnosti, které si přejí vypočítat své emise, zejména se jedná o malé a střední podniky, by měl snížit bezplatný veřejný zjednodušený výpočetní nástroj. Poslanci chtějí také bezplatný přístup k evropské normě pro výpočet emisí skleníkových plynů a navrhují členským státům, aby zavedly finanční pobídky, které by stimulovaly používání přímých měření emisí skleníkových plynů namísto odhadů nebo standardních hodnot.