Jednání o pravidlech pro emise výfukových plynů ze silničních i nákladních vozidel, ale i emisí z oděru pneumatik nebo mezních hodnot životnosti baterie, jinak nařízení Euro 7, se posouvá do další fáze. Ve středu 13. března o něm budou ve finálním hlasování rozhodovat poslanci Evropského parlamentu. Zpravodajem materiálu je český europoslanec Alexandr Vondra (ODS).

Nařízení Euro 7 se i díky iniciativě České republiky bude projednávat oproti původním návrhům Evropské komise v jeho mírnější podobě. Pro osobní automobily a dodávky zůstanou zachovány stávající limity a zkušební podmínky pro emise výfukových plynů, které zavedlo už Euro 6, zatímco pro autobusy a nákladní automobily budou platit přísnější limity.

Měly by být také například upraveny lhůty platné pro účinnost normy pro různé typy vozidel tak, aby se mohly automobilky připravit na nové požadavky.

Podle dřívějšího vyjádření ministerstva dopravy se také významným způsobem se povedlo upravit požadavky na fungování palubního systému měření emisí OBM (On-Board Monitoring). „Používání OBM bylo upraveno tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost provozu,“ uvedl úřad. Došlo podle něj i k lepší provázanosti návrhu s aktuálním návrhem nařízení k CO₂ limitům pro těžká nákladní vozidla.

Mohlo by vás zajímat

Úspěchem podle české strany skončilo i složité vyjednávání v Evropském parlamentu, které vedl jako zpravodaj Alexandr Vondra. „Cílem jednání bylo zajistit cenovou dostupnost nových menších aut se spalovacími motory pro domácí zákazníky a zároveň umožnit automobilovému průmyslu připravit se na očekávanou celkovou transformaci sektoru. Výsledek tomu odpovídá,“ uvedl po přijetí dohody Vondra.          

Evropský parlament revizi pravidel potvrdil začátkem loňského listopadu. Následovalo jednání s členskými státy o konečné podobě právního předpisu. Alexandr Vondra tehdy k výsledkům hlasování europoslanců poznamenal, že se dosáhlo rovnováhy mezi cíli v oblasti životního prostředí a životně důležitými zájmy výrobců.

„Bylo by kontraproduktivní provádět environmentální politiku, která by poškozovala evropský průmysl i občany. Naším kompromisem sloužíme zájmům všech zúčastněných stran a vyhýbáme se extrémním postojům,“ poznamenal.

Česká vláda usilovala od prvního zveřejnění návrhu nové emisní normy za její zmírnění. Pod vedením ministra dopravy Martina Kupky (ODS) začala kvůli zmírnění nařízení Euro 7 fungovat i koalice názorově blízkých zemí. Mezi její členy se zařadily kromě České republiky i Francie, Itálie, Slovensko, Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko a Polsko.

Tereza Čapková