Jednání o nové emisní normě Euro 7 vstupují do rozhodující fáze a Česko patří mezi ty státy, které prosazují racionálnější podobu emisní normy, než jak jí navrhla Evropská komise. Pokud by ale byla přijatá v současné podobě, tak kromě zdražení vozidel a předčasného konce menších kategorií má silný potenciál se negativně promítnout i do cen veškerého zboží a přepravy osob, okomentoval rizika pro Ekonomický deník výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) Zdeněk Petzl.

Aktuálně vstupujeme do „horké fáze“ a Česko patří mezi ty, které prosazují racionálnější podobu emisní normy, než jak jí navrhla Evropská komise. Pokud se totiž nezmění její aktuální návrh, ohrozí se konkurenceschopnost evropského automobilového trhu vůči zbytku světa, shodl se v rámci debaty v Mnichově ministr dopravy Martin Kupka se šéfy automobilek Renault, Hyundai, Iveco a DAF. Další kolo důležitých jednání o její konečné podobě se uskuteční ještě v průběhu září.

„Intenzivně se připravuje pozice členských států v Radě a na přelomu října bychom mohli znát i pozici Parlamentu, se kterou půjde do vyjednávání s Radou,” doplnil šéf AutoSAP Petzl.

„Česká republika je aktivní a bojujeme za to, aby se do kompromisního návrhu dostalo maximum našich požadavků. Už se nám podařilo například dosáhnout toho, že Euro 7 by se nemělo vztahovat na autobusy. Stále je však nutné vyřešit celou řadu sporných bodů, termíny účinnosti počínaje a emisními limity konče. Budeme v těchto oblastech navrhovat další změny znění normy, říká ministr dopravy Martin Kupka. 

Mohlo by vás zajímat

Sdružení automobilového průmyslu samotné vyjednávání ministerstva dopravy a osobně ministra Kupky „velmi oceňuje” – díky jeho úsilí se podařilo dát dohromady významnou skupinu států sdílející racionální přístup ČR. „Vnímám, že se nadále pracuje na tom, aby se počet takovýchto států rozšiřoval a normu Euro 7 se podařilo efektivně upravit. Cílem je zajistit dostatečný čas pro potřebný technický vývoj nových technologií Euro 7 vozidel, stejně jako zohlednit skutečnost, že výrobci jsou současně tlačeni k urychlené transformaci na elektromobilitu, na kterou „norma Euro 7 dopadá jen omezeně,” řekl Petzl pro Ekonomický deník.

Pokud by byla přijatá v současné podobě, tak kromě zdražení vozidel a předčasného konce menších kategorií má silný potenciál se negativně promítnout i do cen veškerého zboží a přepravy osob, okomentoval Petzl. A Petr Knap, odborník společnosti EY pro automobilový sektor, s tím souhlasí. I podle něj Euro 7 může řadu věcí změnit, a to v dlouhodobém měřítku zcela zásadně.

„Neboť podle všech faktorů povede k ukončování modelových řad u kterých výrobci nebudou schopni zajistit rozumnou ziskovost, typicky u mini a malých vozidel. To, že na trh nebudou uvedeny nové generace může pak jednotlivé značky vést k tomu, že současné generace homologované „před Euro 7″ budou zdražovat v návaznosti na zvýšenou poptávku v souvislosti s avizovaným koncem produkce,” uvedl pro Ekonomický deník.

Elektromobilita. Ilustrační obrázek. Foto: Pixabay

Tržní podíl segmentu mini a malých vozidel je aktuálně na českém trhu podobný tomu, který měly tyto kategorie v loňském roce, vyplývá z nové studie společnosti EY. Současné viditelné zlevnění může podle Knapa ale souviset spíše s životním cyklem většiny zástupců těchto tříd, kdy nových generací na trh mnoho nepřibylo a pokud změna přišla, jedná se v drtivé většině o facelift. „Jsou to ve většině případů právě úvodní roky výroby, kdy je cena vyšší a se stářím generace poměrově klesá. A zatím ještě není vůbec jasná finální podoba normy Euro 7, proto zatím zásadní produktové ani cenové kroky výrobci nedělají v návaznosti na ni,“ přiblížil pro Ekonomický deník.

Rychlá transformace je výzva

Požadovaná rychlá transformace na elektromobilitu představuje výzvu nejen pro evropský autoprůmysl, ale i pro členské státy a v neposlední řadě řidiče. „V situaci, kdy čelíme dumpingové konkurenci vozidel z Asie či si jako Evropa komplikujeme vlastní volný trh s elektromobily s Británií  – skrze neuváženě rychlé zpřísňování požadavků na takzvaný „lokální kontent“ baterií, považujeme přijetí Euro 7 v navržené podobě za zcela neefektivní, jak pro průmysl pro životní prostředí. Přesto – s ohledem na plánovací jistotu – vnímáme jako lepší situaci přijetí normy Euro 7 v racionální podobě, jakou například navrhuje ministerstvo dopravy, než její neschválení a odložení na další volební období,” dodal pro ED Petzl. 

Jednání o aktuálních výzvách automobilového průmyslu se účastnil i německý spolkový ministr dopravy Volker Wissing. Úřadující španělské předsednictví by do konce tohoto týdne mělo členským státům představit v pořadí již pátý kompromisní text návrhu emisní normy. Ambicí je přijetí obecného přístupu, takzvané pozice Rady, na zasedání Rady pro konkurenceschopnost COMPET 25. září. Ještě předtím bude vyjednávání probíhat na úrovni velvyslanců v Coreperu. Zástupci automobilek na jednání připomněli, že celý automobilový sektor se zavázal ke snižování negativních dopadů dopravy na životní prostředí.

Přísná emisní norma Euro 7 by nicméně mohla mít v konečném důsledku negativní vliv na toto úsilí, protože by odvedla velké množství financí, které chtějí automobilky investovat do vývoje technologií pro nízkoemisní mobilitu. Podle Evropské komise jsou ale přísná pravidla potřebná ke snížení škodlivých emisí a také kvůli tomu, aby se neopakoval skandál kolem falšování testů emisí, kterému čelila automobilka Volkswagen.

Nabíjení elektroauta. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

„Zástupci předních světových automobilek vidí v návrhu stejné problémy, jako my. Euro 7 v navržené podobě znamená více škody než užitku. Je důležité, aby byl evropský automobilový trh konkurenceschopný, protože v České republice, Německu a dalších evropských státech na něm závisí stovky tisíc pracovních míst, které může špatně připravená emisní norma ohrozit. Navíc osobní automobil je pro spoustu Evropanů nutností, nesmí se stát nedostižným luxusem. To by vedlo pouze k sociálním otřesům, zdůrazňuje Kupka.

Boj za mírnější pravidla

Česká vláda od prvního zveřejnění návrhu nové emisní normy bojuje za její zmírnění. Pod vedením ministra Kupky byla vytvořena koalice názorově blízkých zemí. Česká republika, Francie, Itálie, Slovensko, Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko a Polsko na počátku června představily společný pozičním, ve kterém požadují změnu návrhu Euro 7.

Pozice České republiky k zásadním otázkám zůstává beze změny. Nadále je nejdůležitějším požadavkem prodloužení dat vstupů v platnost a jejich navázání na prováděcí akty. Česká republika také usiluje o jasnější specifikaci a diskuzi nad dalšími částmi návrhu. Jako problematické se jeví aktuální podoba On-Board-Monitoring, tedy systému měření emisí přímo na palubě vozidla, nebo takzvané okrajové podmínky měření.

Evropské automobilky se navrhované emisní normě brání, je podle nich příliš nákladná, uspěchaná a zbytečná. Byly by s ní podle nich spojené velké výdaje a tyto vynaložené peníze by mohly chybět při chystaném přechodu na výrobu elektromobilů. EK ale tvrdí, že přísná pravidla jsou potřeba ke snížení škodlivých emisí a také kvůli tomu, aby se neopakoval skandál kolem falšování testů emisí, kterému čelila automobilka Volkswagen.

Monika Ginterová