Automobilový průmysl je jedním z pilířů evropské ekonomiky: zaměstnává přes 13 milionů lidí a podílí se přibližně 7 % na HDP EU. Jenže nyní čelí řadě možných problémů. Rostoucí konkurence z neevropských trhů, rychlé tempo digitalizace, obrovský tlak na snižování emisí a měnící se geopolitická situace. Evropská komise proto představila ambiciózní plán, který by měl posílit a modernizovat automobilový průmysl v Evropské unii. Ve čtvrtek 30. ledna bude zahájen Strategický dialog, jenž propojí zástupce odvětví, sociální partnery a širokou škálu dalších aktérů, kteří se společně budou snažit nalézt konkrétní řešení pro dlouhodobou udržitelnost a konkurenceschopnost evropských automobilek. Výsledkem by měl být koordinovaný akční plán, který navrhne konkrétní opatření a usnadní společnou cestu k ekologičtější, digitálnější a hospodářsky silnější budoucnosti.
S kým se bude jednat?
Strategický dialog bude řízen přímo předsedkyní von der Leyen. Do diskusí se zapojí přední zástupci automobilového průmyslu (včetně výrobců a dodavatelů), odbory, zástupci Evropské komise i další aktéři z oblasti občanské společnosti. Součástí procesu budou také tematické pracovní skupiny, které se zaměří na specifické problémy a příležitosti – ať už v oblasti inovací a čisté mobility, konkurenceschopnosti a odolnosti evropského trhu, nebo při zajištění „rovných podmínek“ v mezinárodním obchodě.
Cílem je vytvořit atmosféru spolupráce a otevřené komunikace, aby byly vyváženy zájmy různých stran – od samotných zaměstnanců v odvětví až po konečné uživatele automobilů. Komisař Tzitzikostas byl pověřen přípravou uceleného akčního plánu, přičemž výsledky a podněty z tematických skupin budou do tohoto plánu průběžně zapracovávány.
Hlavní témata dialogu:
- Inovace a digitalizace
Jak zabezpečit, aby evropské automobilky nezůstaly pozadu v globálním závodě o technologickou převahu? Zvláštní důraz je kladen na výzkum a vývoj, rozvoj softwarových řešení pro chytré a autonomní vozy či využití dat a umělé inteligence. - Čistá transformace a dekarbonizace
Automobilový sektor se musí významně podílet na naplňování klimatických cílů EU. Pro mnohé výrobce to znamená přechod k elektromobilitě a dalším nízkoemisním nebo bezemisním alternativám. Je potřeba hledat účinné způsoby, jak podpořit zavádění inovativních technologií a zároveň minimalizovat dopad na pracovní trh. - Konkurenceschopnost a odolnost
Abychom dokázali čelit sílícímu globálnímu tlaku, musíme posílit evropskou schopnost inovovat i vyrábět za konkurenceschopných podmínek. K tomu je nutná vhodná kombinace investic, regulačních opatření a strategických partnerství. - Mezinárodní obchod a rovné podmínky (tzv. „level playing field“)
V globalizovaném světě je klíčové, aby evropští výrobci mohli obchodovat na zahraničních trzích beze strachu z neférových bariér a naopak aby dovozci dodržovali stejné standardy jako místní producenti. - Regulační zjednodušení a optimalizace procesů
Složitá pravidla a administrativní zátěže mohou výrobcům i dodavatelům komplikovat život. Cílem je zjednodušit postupy, aby podniky mohly své inovace rychleji uvádět na trh, aniž by došlo k ohrožení bezpečnosti či kvality.
Po úvodním setkání 30. ledna se budou konat pravidelná jednání s účastí zástupců autoprůmyslu, odborů, Komise a dalších pozvaných institucí. Thematické pracovní skupiny předloží konkrétní návrhy, které bude Evropská komise společně s členskými státy a Evropským parlamentem dále rozpracovávat. Výsledná opatření by měla přinést jasná doporučení pro budoucí evropskou legislativu, finanční podporu i strategické investice.
Strategický dialog tak představuje významnou příležitost, jak nasměrovat evropský automobilový sektor k udržitelnému růstu a zajistit, že bude i v příštích desetiletích zdrojem kvalitních pracovních míst, technologických inovací a ekonomického rozvoje. Pevné ukotvení v evropských hodnotách – včetně ochrany klimatu a sociálních jistot – má přitom zůstat klíčovým kamenem, na kterém celý automobilový ekosystém vyroste.