Evropská unie zavádí předběžná cla až 37,6 procenta na dovoz čínských elektromobilů, jejich spuštění ve čtvrtek oznámila Evropská komise. Cla začnou platit od pátku 5. července. Spolupracující automobilky budou platit méně. Komise již dříve uvedla, že půjde o prozatímní dodatečná cla, která se budou vybírat navíc k desetiprocentnímu clu, které už platí. V posledních týdnech ještě probíhala jednání s čínskými úřady, žádného zásadního průlomu nicméně dosaženo nebylo.

Komise zkoumala, do jaké míry subvence čínské vlády narušují při dovozu elektromobilů unijní trh. Stanovila individuální cla, která budou v případě čínské automobilky BYD činit 17,4 procenta, u automobilky Geely 19,9 procenta a u automobilky SAIC pak 37,6 procenta.

Například nad výší cla pro BYD se již dříve pozastavil odborník mezinárodní poradenské společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap. „Trochu paradoxní je pak nejnižší clo pro nejsilnějšího světového hráče v elektromobilitě, společnost BYD. BYD přicházejí s nabídkou velmi levných elektrovozů,“ sdělil Ekonomickému deníku.

Ostatní výrobci elektroaut v Číně, kteří spolupracovali při vyšetřování, podléhají clu 20,8 procenta. Clo pro ostatní nespolupracující společnosti je 37,6 procenta. „Ve srovnání se sazbami zveřejněnými 12. června byla prozatímní cla upravena mírně dolů na základě připomínek k přesnosti výpočtů předložených zúčastněnými stranami,“ uvedla Evropská komise.

Mohlo by vás zajímat

Třicet procent eliminuje výhody

Obecně je podle Petra Knapa výše cla nad 30 procent pro čínské automobilky velmi nepříjemná, protože zhruba eliminuje jejich nákladovou výhodu. Současné nastavení cla je podle něj výsledek kompromisu v rámci Evropské unie.

Na automobilovém průmyslu jsme podle experta v oblasti automobilového průmyslu Petra Knapa z mezinárodní poradenské společnosti EY závislejší více, než si uvědomujeme. Foto: Radek Čepelák

„Dnes, devět měsíců po zahájení antisubvenčního řízení, uvalila Evropská komise prozatímní vyrovnávací cla na dovoz bateriových elektromobilů (BEV) z Číny. Na základě vyšetřování dospěla komise k závěru, že hodnotový řetězec BEV v Číně těží z nespravedlivých dotací, které pro výrobce BEV v EU představují hrozbu hospodářské újmy,“ stojí v prohlášení unijní exekutivy.

Prozatímní cla mají být platná od 5. července po dobu nejvýše čtyř měsíců. „V tomto časovém rámci musí být přijato konečné rozhodnutí o konečných clech prostřednictvím hlasování členských států EU,“ informovala Evropská komise. Následně by podle ní přijatá cla platila pět let.

Jak již dříve informovaly světové agentury, automobilky se v důsledku zavedení cel připravují na nové náklady v řádu miliard dolarů. Podle analytiků by takové opatření mohlo zpomalit jejich evropskou expanzi.

O zavedení prozatímní cel budou v příštích dvou dnech hlasovat jednotlivé členské státy písemně, a to prostou většinou. Toto hlasování nicméně není právně závazné, má jen poradní funkci. Mezitím budou i nadále probíhat debaty s čínskou vládou, ale i diskuse s jednotlivými státy nynější sedmadvacítky.

O konečných clech pak budou státy hlasovat v říjnu. Jejich zavedení by mohlo být zablokováno jen v případě, že by proti nim hlasovala takzvaná kvalifikovaná většina, tedy nejméně 15 zemí, které představují 65 procent obyvatel EU. Francie, Itálie a Španělsko, tedy země, ve kterých žije celkem 40 procent obyvatel EU, se již dříve nechaly slyšet, že by cla podpořily. Česko zatím o této otázce jedná.

(čtk, teč)