INZERCE

Železnice, zdroj: pixabay.com

EU „nalije“ 7 miliard korun do české dopravní infrastruktury: přinášíme seznam staveb a měst

Evropská komise vybrala a Rada národních ministrů schválila dopravní projekty napříč skoro všemi členskými státy, do kterých Evropská unie investuje celkem 70 miliard Kč. Většinu dostanou chudší země. Český podíl představuje zhruba desetinu všech schválených návrhů, tedy 7 miliard Kč, nejvíce prostředků tady půjde na železniční trať Praha-Vysočany – Mstětice.

Nařízení Evropského parlamentu a Rady národních ministrů č. 1315/2013 předpokládá, že do roku 2030 vyroste velkokapacitní, bezpečná, nízkouhlíková dopravní síť (Trans-European Transport Network, zkráceně TEN-T), která propojí celou Unii. Konkrétní projekty vybírají bruselští komisaři v rámci dotačního programu “Nástroj pro propojení Evropy“ (Connection Europe Facility, CEF), nyní navrhli výsledky třetího kola a členské státy souhlasí.

  • Na 152 vybraných projektů půjde celkem 2,7 miliardy eur (70 miliard Kč).
  • Z toho 1,8 miliardy eur (47 miliard Kč) dostane 15 chudších států, včetně České republiky.
  • Tuzemsko předložilo 26 návrhů, uspělo 16 projektů, na které komisaři vyčlenili 275 milionů eur (7 miliard Kč).

“Registrujeme obrovskou poptávku po investicích do dopravní infrastruktury. Nyní podpoříme především environmentálně šetrné, inovativní a digitální projekty,” uvedla odpovědná komisařka Violeta Bulcová. „Jsem ráda, že se České republice podařilo získat podporu pro svoje návrhy. Schválené projekty významně přispějí ke zlepšení tuzemské infrastruktury,“ věří europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD, S&D).

16 investic do české dopravní infrastruktury Pokud všechny schválené projekty napříč Unií seřadíme podle velikosti dotace, nejdražšího českého zástupce najdeme na čtvrtém místě: železniční trať Mstětice – pražské Vysočany. Další tuzemská díla dostanou podstatně menší finanční injekce. Unijní příspěvek bude tvořit jenom část nákladů (například v případě vysočanské trati 83 %), takže příjemce musí aspoň menšinu doplatit ze svého. Zapojeny jsou většinou polo/státní podniky (Správa železniční dopravní cesty – SŽDC, Ředitelství silnic a dálnic – ŘSD, Ředitelství vodních cest – ŘVC, ČEZ), někdy však také soukromé společnosti (E.ON, Regiojet, OLTIS Group, Advanced World Transport – AWT). V následujícím seznamu uvedeme…

Celý článek si můžete přečíst v MEDIA NETWORK MAGAZÍNU.
Přístupný je pro předplatitele.

Jste-li předplatitel, přihlásit se můžete zde.Přihlásit

Chcete-li se stát předplatitelem, jděte zde.Předplatit

Petr Woff