Evropská komise zahájila vůči České republice další “řízení o nesplnění povinnosti”. Tentokráte jde o směrnici, která zaměstnává několik ministerstev najednou. Nová legislativa začne účinkovat 18. listopadu 2017, obsahuje například technické podmínky pro dobíjení elektromobilů.
“V Evropě je normální, že například veškeří ministerští úředníci jezdí elektromobily, nebo jinými automobily na alternativní pohony. Česká republika tady zaspala, v podpoře soukromé elektromobility jsme téměř na nule,” říká europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM, GUE/NGL). “Buďto sami přimějeme ministerstva životního prostředí a dopravy, aby se začala chovat jinak, anebo budou během následujících 7 let donucena Evropskou unií,” odkazuje levicová poslankyně na novou legislativu.
Příkladem budiž směrnice č. 2014/94 (o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva). “Vytváří jednotný rámec pro užívání takových pohonů, jako jsou například LPG, elektřina, vodík nebo zemní plyn,” vysvětluje místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička (ANO, ALDE). Stejně jako komunistická kolegyně, také liberální poslanec upozorňuje na velké rozdíly mezi členskými státy, například severské země podporují elektromobilitu podstatně více než tuzemsko.
Evropská komise přitom vůči České republice zahájila “řízení o nesplnění povinnosti”, právě kvůli implementaci směrnice č. 2014/94.
Mohlo by vás zajímat
[mn_protected]
Nové požadavky pro nabíjecí stanice od 18. listopadu
Zmíněná směrnice například říká: “Členské státy zajistí, aby běžné dobíjecí stanice pro elektrická vozidla, s výjimkou bezdrátových či indukčních jednotek, zavedené nebo obnovené od 18. listopadu 2017 splňovaly alespoň technické specifikace stanovené v bodě 1.1 přílohy II a zvláštní bezpečnostní požadavky platné na vnitrostátní úrovni.”
V bodě 1.1 přílohy II potom stojí: “Běžné dobíjecí stanice na střídavý proud pro elektrická vozidla musí být pro účely interoperability vybaveny alespoň zásuvkami nebo vozidlovými zásuvkovými přípojkami typu 2, jak je popsáno v normě EN 62196-2. Při zachování kompatibility s typem 2 mohou být tyto zásuvky vybaveny prvky, jako jsou mechanické záklopky.”
Transpozici údajně stihneme s dostatečným předstihem
Do českého právního řádu zavádí směrnici hlavně Ministerstvo průmyslu a obchodu, které však odkazuje jinam. “Zbývá přijmout poslední transpoziční předpis, novelu vyhlášky č. 268/2009 Sb. (o technických požadavcích na stavby), která spadá pod Ministerstvo pro místní rozvoj,” píše tiskový mluvčí František Kotrba.
Procházka vládním kabinetem však ještě nekončí. Ministerstvo pro místní rozvoj totiž také odkazuje na kolegy: “K návrhu potřebné vyhlášky jsme v pondělí obdrželi poslední stanovisko od Ministerstva dopravy. Následuje jednání v pracovních komisích Legislativní rady vlády,” píše tiskový mluvčí Vilém Frček. Věří, že potřebná vyhláška nabude účinnosti dostatečně brzy, aby od 18. listopadu dobíjecí stanice splňovaly požadované technické specifikace.
Novela zákona o pohonných hmotách a Evropa v pohybu
Naši zákonodárci už schválili novelu zákona č. 311/2006 Sb. (o pohonných hmotách), kde přibyla například definice alternativního paliva a vedle čerpacích stanic byly doplněny i dobíjecí stanice, které bude rovněž evidovat Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Zanedlouho pravděpodobně následuje další unijní legislativa. Evropská komise navrhuje “soubor iniciativ Evropa v pohybu” a novelu směrnice 2010/31/EU (o energetické náročnosti budov), kde pojednává taky o infrastruktuře pro elektomobilitu. Poslankyně Konečná hovoří dokonce o ambici, aby v roce 2025 čtvrtina automobilů uvnitř unie jezdila na alternativní pohony.
[/mn_protected]
Petr Woff