České republika pokračuje v testování jednotného celoevropského zabezpečovacího systému (ETCS) na vybraných úsecích tuzemské železnice. Poslední zátěžový test, který se uskutečnil minulý víkend mezi Berounem a Ejpovicemi, se obešel bez problémů. „Daří se také odstraňovat prvotní nedostatky na trati Olomouc – Uničov, které pramenily zejména z nedostatečného síťového pokrytí,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Česko míří ke spuštění provozu evropského zabezpečovače na vybraných úsecích I. a II. koridoru od 1. ledna příštího roku.
Aktuálně chce ministerstvo dopravy a Správa železnic pokračovat se zátěžovými testy a mapováním síťového pokrytí. Dvě zátěžové zkoušky se již uskutečnily a zbývá jich ještě dalších pět. V následujících třech měsících by mělo podle Kupky dojít ke zmapování toho, jak se chovají klíčové uzly, kde dochází ke křížení a kde se kombinuje provoz vozidel s ETCS a bez něj.
„Zátěžovými testy jsme pokryli v zásadě hlavní část toho, co by mělo od 1. ledna příštího roku fungovat ve výhradním režimu. Je tam část klíčových úseků Česká Třebová – Pardubice, Praha – Běchovice, ale také triangl Olomouc – Přerov, Přerov – Prosenice, Prosenice – Olomouc, to jsou určitě klíčové body, kde to ještě prověříme,“ zmínil Kupka.
Od 1. srpna chce také ministr dopravy vyzvat všechny dopravce bez rozdílu velikosti, kteří mají vozidla s ETCS a pojedou po tratích vybavených zabezpečovačem, aby se zapojili do testovacího provozu a poskytovali zpětnou vazbu, jak systém funguje. Podle Kupky půjde o další milník, uvedl to po pondělním jednání expertní skupiny na ministerstvu dopravy, které mělo za cíl sjednotit postup při zavádění systému. „Budeme tak mít dalších pět měsíců velmi intenzivního testovacího pilotního režimu, kdy budeme schopni vyhodnotit, jak se ETCS chová a co to znamená,“ dodal Kupka.
Právě zpětná vazba strojvedoucích z fungování systému v reálném provozu je podle Kupky stěžejní. Aktuálně má palubní část ETCS v České republice podle ministra nainstalovanou sedm stovek vozidel – technologie je také součástí 1174 kilometrů tratí.
Jak uvedl v pondělí po jednání zástupců z oboru generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, simulace jakékoliv části ETCS je spíše diskutabilní a mnohem větší váhu má přímo vlastní provoz. „V tom budeme nadále pokračovat a věřím, že termíny, které jsou zacílené do konce tohoto roku, jsou realizovatelné,“ konstatoval.
Ještě v polovině ledna se v rámci prvního zátěžového testu ukázalo podle ministra dopravy Kupky pět problémů. „Tři z nich odpovídaly tomu, co mapujeme dlouhodobě na ‚uničovce‘, to znamená výpadek signálu a vynucené zastavení vlaku. Tohle je jeden z klíčových problémů, které se snažíme odstranit,“ upřesnil Kupka.
Podle ministra dopravy se zpracovává kompletní diagnostika přenosové a radiové sítě. Cílem je systematické zmapování toho, jak funguje celá přenosová rádiová soustava.
„Chtěli bychom mít v tomto směru jasno v druhé polovině letošního roku,“ zmínil ministr s tím, že komplexní zmapování je poměrně časově náročné. Do diagnostiky by se podle něj měly zapojit také drony. Jak také zaznělo po jednání expertní skupiny, opomíjenou oblastí bývá u vozidel vybavených ETCS anténa. Jejím špatným nebo neoptimálním umístěním může dojít ke zhoršení výkonu.
ETCS umožňuje spolehlivě kontrolovat jízdu vlaku, sleduje dodržování nejvyšší povolené rychlosti a při jejím překročení zabezpečovač zasáhne do řízení vozidla. Umí také zastavit vlak před návěstí Stůj nebo při indispozici strojvedoucího. Systém má také zajistit, aby vlaky dopravců mohly bez problémů přejíždět z jednoho státu do druhého. V současnosti v zemích Evropské unie funguje několik zabezpečovacích systémů, které nejsou jednotné.
Tereza Čapková